Analyse
Het hedgefonds Third Point, een beleggersactivist, stapte in het kapitaal van Nestlé. 1 jaar geleden - donderdag 29 juni 2017
Zal het de groep kunnen beïnvloeden wat haar winstgevendheid en activiteiten betreft?

We menen van niet Overigens menen we dat Nestlé niet van plan is zich uit het kapitaal van L’Oréal terug te trekken.
HOUDEN.

 

Third Point, een Amerikaans hedgefonds, neemt een belang van 1,3% in Nestlé in de hoop het beheer van de groep te kunnen beïnvloeden (winstgevendheid, activiteiten...). Volgens ons zal dit voor de kleine aandeelhouder niets opleveren. Zo zal het fonds Nestlé o.i. niet kunnen overtuigen zijn doelstellingen na te streven (winst per aandeel van 5 à 6 CHF in 2020, wij tippen op 4,5 CHF). Nestlé blijft echter niet bij de pakken zitten: zo spaart het verder kosten uit en plant het onvoldoende dynamische en/of winstgevende activiteiten te verkopen. Desondanks wordt het moeilijk om tegen 2020 een operationele winstgevendheid van 20% te halen, zoals Third Point dat beoogt. Ook plant de groep met haar cash eigen aandelen in te kopen: zo kondigde ze onlangs een inkoopprogramma aan (8% van het kapitaal) dat wellicht over 2019-2020 zal lopen. Dit programma is echter minder ambitieus dan dat van Third Point. Tenslotte menen we net als Third Point dat Nestlé zijn 23%-belang (degelijk gewaardeerd) in L'Oréal zou moeten verkopen. Desondanks zal dit volgens ons echter niet gebeuren gezien de participatie voor Nestlé van strategisch belang blijft.

 

Koers op het moment van de analyse: 85,40 EUR

 

Nestlé is het grootste voedingsconcern ter wereld, bekend van o.m. Nespresso, Nesquick, Buitoni, Maggi, Friskies … 27 van deze merken genereren jaarlijks een omzet van meer dan 1 miljard Zwitserse frank.

Deel dit artikel