Analyse
D'Ieteren overweegt autoruiten deels af te stoten 1 jaar geleden - donderdag 8 juni 2017
Doel is om zijn financiële positie te versterken om overnames te kunnen doen en inkomstenbronnen te vergaren buiten de autosector.

Rekening houdend met het overnameparcours van de groep zijn we echter niet overtuigd. Bovenop de matige winstvooruitzichten is dit nog maar een reden om dit dure aandeel te verkopen.

 

Waarom deze beslissing?
Gezien de zwakke groeivooruitzichten in de autoactiviteiten (Belron + distributie van de VW-merken in België), die dit jaar nog 85% van de bedrijfswinst zonder uitzonderlijke elementen zullen vertegenwoordigen, kondigde D'Ieteren in december 2015 aan dat het van plan was te diversifiëren.

Mocht D'Ieteren 40% afstoten van Belron, dat goed is voor minstens 60% van de waarde van de groep, dan zou het hiervoor 500 à 700 miljoen euro kunnen binnenrijven. Een som die de groep zou kunnen investeren en waardoor de diversificatiestrategie ongetwijfeld in een stroomversnelling zou terechtkomen.

Terwijl de groep een paar jaar geleden nog erg optimistisch was rond Belron, denkt ze er vandaag helemaal anders over. Bovenop de toenemende concurrentie en de aanhoudende druk vanwege de verzekeringssector, is de markt voor autoruiten in de ontwikkelde landen namelijk in structureel verval (tragere snelheid, minder kilometers, wegen in betere staat... dus minder schade). Resultaat: ondanks de herstructureringen viel de bedrijfsmarge terug van 9,5% in 2011 tot 5,8% en zal ze o.i. niet meer opveren. Over de laatste 3 jaar tekende D'Ieteren trouwens waardeverminderingen op voor meer dan 280 miljoen euro!

Geruststellend?
In zee gaan met een financiële partner zal niet veel uithalen. Een echte industriële partner (verzekeringssector, autoreparatie...) daarentegen zou Belron wel kunnen boosten.

Gezien het overnameparcours van D’Ieteren zijn we er echter niet gerust in. Zo had de groep 5 jaar nodig om de inkomsten uit de verkoop van Avis Europe te herinvesteren in Moleskine, een groep actief in luxenotitieboekjes, waarvoor D'Ieteren een fikse prijs betaalde en die sindsdien al teleurstelde.

De groepsomzet klom in het 1e kwartaal met 10,2% op vergelijkbare basis. Dat is beter dan voorzien. Desondanks trok D'Ieteren zijn doelstellingen voor 2017 niet op: het tipt nog steeds op een winstgroei voor belastingen en uitzonderlijke elementen van 10%, puur en alleen dankzij Moleskine. Reden waarom D’Ieteren zijn doelstellingen niet verhoogt, is volgens ons o.a. omdat het fikse kortingen toekent in de autoverkopen om zijn marktaandeel af te schermen. In die mate zelfs dat de winst over het 1e halfjaar lichtjes zou kunnen terugvallen. Nadat 2016 door de waardeverminderingen werd gedrukt, mikken we voor heel 2017, op een winst per aandeel van 3,42 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse: 42,70 EUR

 

D’Ieteren is de Belgische invoerder van de merken van de VW-groep (20 % van de markt); ook actief in het herstel van autoruiten via Belron dat het voor 94,85 % aanhoudt (o.a. Carglass) en in luxenotitieboekjes en schrijf- en reisaccessoires via Moleskine.

 

 

Deel dit artikel