Analyse
Airbus is optimistisch voor de lange termijn maar... 1 jaar geleden - donderdag 22 juni 2017
… voor de korte en de middellange termijn ogen de vooruitzichten minder goed.

We vrezen dat de huidige daling van het aantal bestellingen zal wegen op de winst. De koers houdt met dit risico o.i. onvoldoende rekening.
VERKOPEN.

Op het salon van Le Bourget kondigde de groep opwaarts bijgestelde vooruitzichten aan (voorheen al optimistisch). Zo rekent ze dat ze tegen 2036 niet minder dan 34.900 vliegtuigen zal leveren (1300 meer dan ze vorig jaar had voorzien). Tegen dan zou de vloot wereldwijd meer dan 40.000 vliegtuigen moeten tellen (18.900 vandaag). Gezien eind maart het aantal bestellingen goed was voor meer dan 6700 vliegtuigen, ziet de toekomst van Airbus er dus rooskleurig uit.

Op korte en middellange termijn ogen de vooruitzichten echter minder goed. De groep lijdt namelijk onder de algemene vertraging van de bestellingen (dit jaar mogelijks minder dan de leveringen, de eerste maal in 8 jaar). Overigens zijn de problemen m.b.t. het militair transportvliegtuig A400M niet van de baan (meerkosten, vertraagde levering, mogelijks nieuwe provisies nodig). En als het conflict in het Midden Oosten aanhoudt en Qatar door diverse Golfstaten buitenspel wordt gezet, dan zal dit uiteindelijk wegen op de bestellingen van Airbus.

Bijgevolg trekken we onze ramingen niet op. We tippen nog steeds op een winst per aandeel van 3,50 EUR in 2017 en 4,20 EUR in 2018.

 

Koers op het moment van de analyse: 75,25 EUR

 

Airbus (ex EADS) is de grootste Europese en op wereldvlak de op één na (het Amerikaanse Boeing) grootste vliegtuigbouwer (civiele, militaire en ruimteluchtvaart).

Deel dit artikel