Analyse
De komende kwartalen ogen moeilijker dan verwacht voor Euronav 1 jaar geleden - woensdag 26 april 2017
We wijzigen ons advies.

De overcapaciteit aan tankers zal nog meer gaan wegen op de rentabiliteit en na meerdere vette jaren beloven 2017 en 2018 mager te worden voor Euronav. De olietransporteur blijft financieel solide maar er valt geen echte heropleving te verwachten vóór 2019 en in afwachting zal ook het dividend zeer laag zijn. Niet langer kopen. HOUDEN.

 

In het 1ste kwartaal lagen de olietransporttarieven gemiddeld 50% lager dan een jaar eerder, en ook onder de rentabiliteitsgrens. Dat Euronav toch een winst liet optekenen (0,21 EUR per aandeel, -68%) dankt het aan eerdere contracten voor zijn supertankers (VLCC's of very large crude carriers tot 2 miljoen vaten; ±3/4 van de vloot). De wereldwijde vraag naar olietransport trekt aan (nieuwe routes voor schalieolie in de VS, sterke vraag China), maar er zijn al te veel tankers op de markt en de orderboekjes van de scheepswerven zijn nog eens goed voor ±14% van de wereldwijde vloot. Aangezien de meeste van die schepen op de markt zullen komen in 2017 en 2018, valt er geen echte heropleving van de tarieven te verwachten vóór eind 2018, maar als die er dan komt, zou ze wel snel en krachtig kunnen zijn (leveringsniveaus voor daarna nu nog beperkt). Tot dan is het geduld oefenen en zullen de winst- en dividendniveaus niet van die aard zijn dat ze de beurskoers omhoog zullen stuwen (hoewel de prijzen voor de schepen zich eindelijk lijken te stabiliseren).

 

Koers op het moment van de analyse: 7,65 EUR

 

Het Belgisch bedrijf Euronav is een van de grootste onafhankelijke zeevervoerders ter wereld van olie (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen).

Deel dit artikel