Analyse
De koers van Deutsche Post flirt met zijn historisch hoogtepunt 1 jaar geleden - vrijdag 14 april 2017
Is het potentieel uitgeput?

Nee. De Duitse groep die vooral bekend staat om haar koerierdienst DHL maar ook actief is in internationale verzending en logistiek, bevestigt haar ambities voor 2017 en de jaren erna. De koers, die met zijn historisch maximum flirt, houdt grotendeels rekening met de vooruitzichten. Maar het is te vroeg om te verkopen.
HOUDEN.


Na een recordresultaat in 2016 verwacht Deutsche Post in 2017 alweer een resultaatstijging, o.a. dankzij het groeiend succes van e-commerce, wat de pakjesdienst boost. Zo tipt het op een bedrijfsresultaat 2017 van 3,75 miljard euro, d.i. een stijging van 8% t.o.v. 2016. Een vrij verrassende doelstelling gezien de groep voorspelt dat de wereldeconomie in 2017 amper zal groeien. Klimt de winst dit jaar, dan zal dit dan ook te danken zijn aan de extra kostenbesparingen. In het verleden bewees Deutsche Post al in staat te zijn op zijn kosten te beknibbelen en tegelijk de prestaties van zijn diensten op te voeren. Bijgevolg menen we dat de groep, rekening houdend met haar leiderspositie op een markt in volle groei haar doelstelling zal kunnen halen. Ook zijn de vooruitzichten op lange termijn gunstig. Tegen 2020 zou de bedrijfswinst gemiddeld met 8% per jaar moeten toenemen (eens te meer dankzij het succes van e-commerce). We handhaven onze winstramingen per aandeel op 2,20 EUR in 2017 en 2,40 EUR in 2018.

 

Koers op het moment van de analyse: 31,12 EUR

 

Zoals de naam aangeeft, is Deutsche Post van oorsprong het Duitse postbedrijf. De groep heeft zich de voorbije 15 jaar echter ook gespecialiseerd in snelkoerierdiensten, logistiek en internationale verzending, activiteiten die het vandaag uitoefent onder de merknaam DHL.

 

 

Deel dit artikel