Analyse
De gevolgen van de dieselgate voor Volkswagen zijn uiteenlopend, maar niet te onderschatten 1 jaar geleden - dinsdag 21 maart 2017
Op commercieel vlak zijn de gevolgen echter beperkt.

Al boekte de groep in 2016 opnieuw winst, het sjoemelsoftwareschandaal is niet achter de rug. De zaak zou de volgende jaren nog op de winst (en de koers) kunnen wegen.
Schrikt het risico u niet af, mag u HOUDEN.

 Het degelijk resultaat voor 2016 verdringt de dieselgate wat naar de achtergrond. Ondanks de moeilijke context in Brazilië en Rusland verkocht VW 10,3 miljoen voertuigen in 2016 (+4% t.o.v. 2015). De bedrijfswinst (zonder uitzonderlijke elementen gelinkt aan het schandaal) bereikte een nieuw record. Dit is te danken aan de goede prestaties van de luxemerken (Audi en Porsche goed voor 60% van de groepswinst). En al verloor VW afgelopen jaar marktaandeel, toch konden de commerciële gevolgen van de dieselgate binnen de perken blijven. Op financieel niveau is het echter andere koek: zo werd in 2016 6,4 miljard euro aan provisies aangelegd (nadat in 2015 al 16,2 miljard werd opzij gezet). Bovendien is het juridische luik verre van afgesloten. De zaak mag dan wel in de VS grotendeels afgerond zijn, er worden nog tal van (collectieve en individuele) klachten onderzocht in allerlei andere landen. En hiervoor werden amper provisies aangelegd. Hoeveel het totale kostenplaatje uiteindelijk zal bedragen, is onzeker. In afwachting blijven we voorzichtig en tippen we op een winst per aandeel van 18 EUR in 2017 en 20 EUR in 2018.

Koers op het moment van de analyse: 137,20 EUR

Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

Deel dit artikel