Analyse
Zal de Formule 1, waarvan het seizoen dit weekend van start gaat, heropleven dankzij Liberty Media? 1 jaar geleden - vrijdag 24 maart 2017
Met hoop voor de renstallen, leveranciers van auto-onderdelen, autoconstructeurs...?
Zal de Formule 1, waarvan het seizoen dit weekend van start gaat, heropleven dankzij Liberty Media?

Zal de Formule 1, waarvan het seizoen dit weekend van start gaat, heropleven dankzij Liberty Media?

De overname van de F1 is voor Liberty Media een veelbelovend initiatief. Maar tegen de huidige koers is Liberty Media niet aanlokkelijk.
Voor de autoconstructeurs is F1 de gelegenheid om hun technologie en merk te promoten en hun verkopen op te drijven. Enkel het aandeel van BMW is koopwaardig.
Ook sponsor UBS en de specialist in audiovisuele media EVS zijn uw aandacht waard.

Overname Formula One door Liberty Media

In januari legde het Amerikaanse Liberty Media 8 miljard dollar op tafel om de groep Formula One van Bernie Eccelstone en een aantal investeringsfondsen over te nemen. Vanaf nu zal Liberty Media verantwoordelijk zijn voor de organisatie van de 3e grootste sportcompetitie ter wereld (na de Olympische Spelen, het WK voetbal). Een evenement dat 400 miljoen kijkers lokt. Liberty Media zal bijgevolg worden omgedoopt tot Formula One.

De competitie genereert fraaie liquiditeiten. In 2016 bedroeg de bedrijfswinst 1,5 miljard dollar (F1 hield 33%, 67% werd aan de stallen uitgekeerd). Tegenwoordig zit de competitie wat in het slop. Zo nam het aantal autoconstructeurs de laatste jaren af (4 in 2017!), trokken grote sponsors zich terug en neemt het aantal kijkers af. Die daling dient men echter te relativeren. Zo wordt het evenement steeds vaker uitgezonden door betaalzenders, die voor de F1 rendabeler zijn (uitzendrechten genereren 35% van de omzet t.o.v. 32% afkomstig van betalingen van de organisatoren van de Grand Prix, 15% van sponsors en reclame).

Nieuw leven

Liberty Media wil de competitie nieuw leven inblazen in samenwerking met de organisatoren van de Grand Prix, de renstallen, autoconstructeurs en sponsors (UBS en Heineken zijn officiële sponsors). Ze overweegt om meer Grand Prix te organiseren, o.a. in de VS en de groeilanden (goed voor autoconstructeurs, die steeds afhankelijker worden van die markten). Ook zal ze trachten nieuwe inkomstenbronnen te vinden (online opvolging en sociale media, online spelletjes...).

Constructeurs in polepositie

De racestallen staan centraal in de competitie. Zij investeren het meest in de competitie (met behulp van sponsors). Sommige zijn rechtstreeks gelinkt aan een autoconstructeur en ernaar genoemd (Mercedes, Ferrari...). Andere hangen af van investeerders of sponsors en werken samen met constructeurs: Williams (met Mercedes), McLaren (Honda), Red Bull (Renault)... De budgetten gaan van 100 tot meer dan 400 miljoen euro. Maar ondanks de hulp van sponsors hinken een aantal kleinere renstallen achterop (Lotus gekocht door Renault eind 2015, Manor verdween eind januari 2017). Zelfs de historische stallen (als Williams Grand Prix) hebben moeite om winst te boeken.

Bij bepaalde autoconstructeurs blijft het F1-budget beperkt (0,7% van de omzet van Renault, 0,3% van de omzet van Mercedes). Bij andere constructeurs heeft dit een veel grotere impact: zo besteedt Ferrari 12% van zijn omzet aan F1 (dit maakt deel uit van het DNA van de groep).

Ook leveranciers van auto-onderdelen zijn bij F1 betrokken: de Italiaanse bandenleverancier Pirelli (niet beursgenoteerd) aan wie het Belgische Bekaert staaldraad levert (voor de versterking van banden) en de Italiaanse leverancier van remdelen Brembo (6% van de omzet afkomstig van activiteiten gelinkt aan autosport).

Opdat de uitzendrechten rendabel zouden zijn, zijn reclame-inkomsten nodig. En om adverteerders te lokken, zijn indrukwekkende beelden nodig. En gezien tv-producenten vooral op het vlak van sport in technologische innovatie investeren, zal de Belgische groep EVS hoe dan ook een positieve impact ondervinden van een mogelijke heropleving van de F1-competitie.

Rendement op investering?

F1 is voor autoconstructeurs de ideale manier om in de kijker te lopen. Er zijn echter nog andere interessante competities met soms een even hoog rendement op de investering. Zo focust Peugeot op rallye (Citroën) en rallye raid en Porsche en Audi (van Volkswagen) op enduro. BMW koestert dan weer grote ambities voor 2017: opnieuw deelnemen aan de 24u. van Le Mans (na een afwezigheid van 5 jaar) en toetreden tot Formula E (elektrische Formule 1).

Kopen
BMW: trouwe welgestelde klanten, enig koopwaardig aandeel
EVS: vraag van gv-producenten die een steeds betere kwaliteit willen, neemt toe
UBS: nr. 1 in vermogensbeheer; heeft voldoende troeven om weer te groeien

Houden
Bekaert: legde nieuwe rendabiliteitsdoelstellingen vast boven de verwachtingen
Daimler: kerngezonde autodivisie maar vrachtwagendivisie heeft het moeilijk
Peugeot: profiteert van solide balans om Opel tegen een goede prijs te kopen
Volkswagen VZ: dieselgate blijft op de financiën wegen

Verkopen
Renault: druk als gevolg van dieselgate neemt toe
Ferrari: kwalitatief bedrijf, spitstechnologie, maar het aandeel is te duur
Brembo: sterke winststijging in 2016 maar overgewaardeerd aandeel

Niet kopen
Liberty Media: overname Formule 1 interessant, maar aandeel onvoldoende aantrekkelijk
Williams Grand Prix: lijdt al een paar jaar verlies
Honda Motor: samenwerking met autoconstructeur McLaren sputtert
Heineken: officiële sponsor van de F1 sinds 2016; het aandeel is te duur

Deel dit artikel