Analyse
Netflix, populaire speler op de beurzen. Terecht? 10 maanden geleden - donderdag 23 februari 2017
House of Cards, Orange is the new black, Narcos, … Deze titels klinken u wellicht bekend in de oren als u fan bent van tv-series. Achter deze kaskrakers schuilt het Amerikaanse Netflix.
Netflix, populaire speler op de beurzen. Terecht?

Netflix, populaire speler op de beurzen. Terecht?

Netflix revolutioneerde het audiovisuele landschap op een jaar tijd met zijn aanbod aan films en series op aanvraag, die tientallen miljoenen kijkers lokte. Ook op de beurs oogst het bedrijf succes. Beleggers willen al te zeer geloven dat Netflix in staat is puike winsten te boeken. Maar tegen de huidige koers zal ook maar één misstap wellicht zwaar worden afgestraft (bv. minder abonnees dan verwacht). Tenzij de koers flink lager gaat, raden we u aan om dit overgewaardeerd en riskant aandeel te vermijden of verkopen.

 

Nieuwe sterspeler in tv-sector

Netflix werd in 1997 opgericht in Californië. Oorspronkelijk verhuurde het dvd's per post. Maar met de ontwikkeling van het supersnelle internet herzag het zijn distributiemodel en stampte het in 2007 een dienst "video on demand" uit de grond. Dankzij de streamingtechnologie kan de kijker op elk moment een film of serie uitpikken uit een uitgebreide videotheek en die bekijken vanop zijn pc, smartphone, smart tv... Voor ±10 USD per maand kan hij kiezen uit tienduizenden films, documentaires, tekenfilms….

Deze innoverende dienst, die goedkoper is dan de zenderpakketten aangeboden via kabel-tv en satelliet, is een enorm succes wereldwijd (maar niet actief in China). Eind 2016 telde de groep 93,8 miljoen abonnees, d.i. 25% meer dan in 2015. Dit jaar zou ze de kaap van 100 miljoen moeten overschrijden, wat traditionele spelers uit de audiovisuele sector geenszins geruststelt.

 

Waarom zo succesvol?

Het succes van Netflix is in de eerste plaats te danken aan zijn algoritme, dat de gewoontes en smaken van zijn abonnees in detail analyseert. Hierdoor kan de groep haar klanten films en series aanbevelen die aan hun verwachtingen voldoen. En het resultaat mag er zeker zijn: 75% van de programma's zouden dankzij dit algoritme worden bekeken.

Andere succesfactor: Netflix creëert en produceert zijn eigen series (House of Cards, Orange is the new black…). De groep schrapte honderden titels uit haar aanbod en kiest nu voor origina-liteit i.p.v. kwantiteit. Dankzij de gegevens die ze uit haar algoritme put, kon ze via die strategie al miljoenen abonnees vergaren. En is een serie succesvol in een bepaald land, dan profiteert ze van schaalvoordelen als ze die elders aanbiedt.

 

Winstgevendheid is uitdaging

Ondanks zijn klinkend succes is Netflix tot nog toe echter niet erg winstgevend. Reden hiervoor zijn de kosten voor de eigen producties. In 2016 investeerde de groep 5 miljard dollar om 600 uren aan films en series te produceren. Dit jaar zal dit 1000 uren zijn, wat de groep zo'n 6 miljard zal kosten. Daarnaast is de internationalisering van de groep eveneens erg kostelijk. Telkens Netflix een nieuw land aanboort, moet het namelijk lokale rechten verwerven en een uitgebreide marketingcampagne voeren.

Bijgevolg boekt de groep momenteel een beperkte winst. In 2016 oogstte ze 187 miljoen dollar winst terwijl de omzet 8,8 miljard bedroeg. Dit is een stijging van 52% t.o.v. 2015, maar een daling van 30% t.o.v. 2014.

Deze zwakke winstgevendheid heeft echter een negatief effect op de cash-middelen. Dit betekent dat Netflix meer kapitaal opsoupeert dan genereert, een tendens die de laatste 3 jaar alsmaar sneller toeneemt. Tot nog toe kon de groep dit verschil nog compenseren door schulden aan te gaan. Maar gezien de stijgende rentevoeten wordt het duurder om zich op die manier te financieren. Bijgevolg zal Netflix mogelijks nieuwe aandelen uitgeven.

 

Vertrouwen gerechtvaardigd?

Netflix, waarvan de beurskapitalisatie onlangs piekte tegen meer dan 62 miljard dollar moet aantonen dat het meer cash kan genereren. De koers bedraagt momenteel 140 maal de verwachte winst voor 2017 en meer dan 70 maal die voor 2018. Voor Facebook is dit respectievelijk 33 en 28. En de bedrijfsmarge van facebook kwam in 2015 uit op 45%, terwijl die van Netflix in 2016 amper 4% bedroeg.

De groep zegt dit jaar een bedrijfsmarge te beogen van 7%. De markten lijken erin te geloven maar wij stellen ons voorzichtiger op. De laatste maanden nam de concurrentie namelijk toe. Amazon en Hulu bouwen hun catalogus uit en investeren in hun eigen content. Youtube (Google) tracht zijn eigen productie uit te breiden opdat zijn betalend aanbod aantrekkelijker zou zijn.

Maar Netflix moet ook opboksen tegen traditionele tv-operatoren als HBO (filiaal van Time Warner, produceert o.m. de vermaarde serie Game of Thrones), dat zijn streamingdienst buiten de VS uitbreidde.

Bovendien onderschatten de markten de stijging van de kostprijs van de catalogus van Netflix (uitzendrechten, kosten eigen productie). En om niet aan concurrentiekracht te moeten inboeten, kan de groep deze stijging niet doorrekenen in de abonnementsprijzen.

Deel dit artikel