Analyse
De interne omzetgroei van Danone en Nestlé bereikte een dieptepunt 11 maanden geleden - woensdag 22 februari 2017
Geen van beide doet het bijster goed.

Verkoop het aandeel van Danone.
Hou het aandeel van Nestlé.

 

Noch Danone, noch Nestlé doen het bijster goed. Zo bereikte hun interne omzetgroei in 2016 haar laagste punt van de laatste 20 jaar. Beide lijden inderdaad onder de deflatoire tendens in de ontwikkelde landen en de verzwakte conjunctuur in de groeilanden. Dit weegt op de marges die amper kunnen aandikken. Ook vallen nog meer herstructureringen te verwachten. De directie van Danone en Nestlé stelt zich voorzichtig op voor 2017. Wij van onze kant verlagen onze winstramingen voor dit jaar. Maar al zal Nestlé dit jaar geen interne omzetgroei van 5 à 6 % meer nastreven, toch verkiezen we dit aandeel boven Danone. De Zwitserse groep is minder blootgesteld aan de ontluikende landen, waar de groei vertraagt, en voert een voorzichtigere overnamepolitiek.

 

Koers op het moment van de analyse
Danone: 60,80 EUR
Nestlé: 73,40 CHF

 

De Franse voedingsreus Danone is wereldleider voor zuivelproducten en flessenwater. Gekende merken naast Danone zijn o.m Actimel, Evian, Volvic…
Nestlé is het grootste voedingsconcern ter wereld, bekend van o.m. Nespresso, Nesquick, Buitoni, Maggi, Friskies … 27 van deze merken genereren jaarlijks een omzet van meer dan 1 miljard Zwitserse frank.

 

Deel dit artikel