Analyse
In 2017 zal Metro worden opgesplitst in 2 entiteiten 1 jaar geleden - woensdag 11 januari 2017
Gezien het gebrek aan synergieën en om flexibeler in te kunnen spelen op (groei)opportuniteiten splitst Metro zich in 2017 op in 2 aparte beursgenoteerde entiteiten: Metro (groothandel en voeding) en Ceconomy (consumentenelektronica).

In afwachting van de opsplitsing kijken we liever even de kat uit de boom en kopen we niet. Houden mag.

 

Stroomlijning

Ondanks de hele afslankingskuur over de voorbije jaren slaagt Metro er niet echt in om een nieuwe adem te vinden. Het blijft een log conglomeraat met handelsactiviteiten die weinig met elkaar gemeen hebben en waar nauwelijks schaalvoordelen te rapen vallen. Om de groei opnieuw leven in te blazen en sneller en accurater te kunnen reageren, gaat de distributeur nu de consumentenelektronicatak (15 Europese landen, in 9 marktleider) van de voeding- en groothandelspoot (35 landen) afsplitsen in de hoop dat de activiteiten zich door simpelere beslissingsprocessen beter apart en op zelfstandige basis kunnen ontwikkelen.

 

Splitsing in de praktijk

De splitsing moet eerst nog op 6/2 door de Metro-aandeelhouders wor-den goedgekeurd. Daarna krijgen ze voor elk aandeel in hun bezit een Ceconomy-aandeel uitgekeerd dat ook op de beurs van Frankfurt zal noteren. Ceconomy zal 10% van het nieuwe Metro aanhouden. Beide bedrijven mikken op termijn op een omzetgroei van (minstens) 3% en hebben de intentie om 45 tot 55% van de winst als dividend uit te betalen, wat overeen-stemt met het huidige dividendbeleid.

 

Haperend eindejaar

In het laatste kwartaal van 2016 (1e in boekjaar 2016-17 van Metro) daalde de omzet met 0,6%. Dat was deels te wijten aan de sluiting van Real winkels en de afstoting van de groothandels in Vietnam, maar ook de verkopen bij Real, Media Markt en Saturn vielen nogal tegen.

 

Koers op het moment van de analyse: 31,43 EUR

 

Het Duitse Metro is met meer dan 2000 winkels aanwezig in nagenoeg 30 landen: groothandels (Metro en Makro), Real hypermarkten en elektronicazaken Saturn en Media Markt. Daarnaast is Metro sinds enige tijd ook actief in foodservice (leveren van levensmiddelen aan horeca, bedrijven, scholen, ziekenhuizen…). Een kleine 40% van de omzet wordt in Duitsland gerealiseerd en ruim 30% in de rest van Europa.

Deel dit artikel