Analyse
Fiat Chrysler Automobiles eveneens beschuldigd van sjoemelsoftware! 1 jaar geleden - vrijdag 13 januari 2017
De groep dreigt 4,6 miljard dollar te moeten ophoesten.

Het aandeel wordt riskanter en blijft duur. VERKOPEN.

 

Gezien de nettowinst over 2016 wellicht op 2,3 miljard zal uitkomen en die van 2017 iets zou moeten toenemen, is de boete goed voor iets minder dan 2 jaar winst. De groep beschikt echter over 23,2 miljard aan cashmiddelen. En tegen de betaling van de boete zullen nog liquiditeiten worden gegenereerd. Ze is dus in staat de boete te vereffenen. Wel zal ze door die zaak misschien haar doelstellingen niet kunnen bereiken. FCA wilde tegen 2018 zijn schuld wegwerken (6 miljard euro), een doelstelling die nu met 2 jaar dreigt te worden uitgesteld. Ook zou de groep om de boete te betalen de middelen afkomstig uit de verkoop van Magneti Marelli kunnen aanwenden. Deze operatie was echter bedoeld om de schuld af te bouwen. Overigens wilde de groep haar schuld wegwerken om haar kansen om met een andere constructeur te fuseren, te verhogen. Maar ook dit project zal nu dus vertraging oplopen. Wat de impact op de resultaten betreft, zal de boete wellicht in 2018 worden betaald. We handhaven bijgevolg onze winstramingen per aandeel voor 2017 op 1,60 EUR maar tippen voor 2018 nu op een verlies per aandeel van 1,69 EUR. Ook zou het schandaal het imago van Fiat en de verkopen kunnen aantasten.

 

Koers op het moment van de analyse: 8,78 EUR

 

Fiat Chrysler Automobiles is een groep uit de autosector dat bestaat uit het Italiaanse Fiat (produceert auto's van het merk Fiat, Lancia en Alfa-Romeo) en de Amerikaanse autoconstructeur Chrysler.

Deel dit artikel