Analyse
Ontex: niet halsoverkop kopen! 1 jaar geleden - vrijdag 18 november 2016
De koers verloor ±30 % sinds zijn hoogtepunt van februari. Reden is de vertraagde omzetgroei (zonder overnames), de wisselkoerseffecten, de vrees voor een stijging van de grondstofprijzen, de aanhoudende concurrentie... Op korte termijn is de zichtbaarheid beperkt en zijn ontgoochelingen mogelijk.

Niettemin mag u houden.



Zwak resultaat


Het resultaat voor het 3e kwartaal is zwak maar conform de verwachtingen maar de omzet staat onder druk. Toch blijft hij klimmen vergeleken met begin 2016 (+16,1 %), al is dit te danken aan de overname van het Mexicaanse Grupo Mabe. Zonder overnames stagneert de omzet. De doelstelling die Ontex tot nog toe beoogde voor het 2e halfjaar (+4 à 6 %) lijkt bijgevolg buiten bereik. En wellicht zal de groep in 2017 ontgoochelen. Gezien we een lichte omzetdaling verwachten in 2016 (zonder overnames) en een stabiele omzet in 2017 verlagen we onze winstramingen per aandeel tot 1,57 EUR in 2016 en 1,65 EUR in 2017.

Wat is het probleem?


• De kleine merken en huismerken lijden onder de prijzenoorlog tussen Pampers (Procter & Gamble) en Huggies (Kimberly-Clark), waardoor de markt vandaag niet meer groeit. Ontex rekende er echter op dat de markt jaarlijks met 3 à 4 % zou groeien en op extra marktaandeel om zo zijn omzet met 4 à 6 % per jaar op te drijven. Die doelstelling lijkt nu dus een illusie.

• De grondstofprijzen zijn goed voor 2/3 van de kosten. Maar enerzijds ligt de prijs van papierpulp historisch hoog en anderzijds zal de prijs van chemische producten (gelinkt aan de olieprijs) in 2017 wellicht nog stijgen. Ook tracht de groep haar efficiëntie op te drijven, maar kan ze dit slechts tot op zekere hoogte doen. En al zullen o.i. de grondstofprijzen in 2016 globaal gezien lager hebben gelegen dan in 2015, toch konden de marges in 2016 amper stabiliseren. Reden hiervoor zijn de wisselkoerseffecten.

• De omzet lijdt dus ook onder de wisselkoerseffecten: het pond zakte na de uitslag van het Brexit-referendum, de Poolse zloty is zwak en de Mexicaanse peso, die al met 18 % was gezakt toen de overname van Grupo Mabe werd aangekondigd, doet het nog slechter sinds de zege van Trump. De diversificatiestrategie om de moeilijkheden op de mature markten te compenseren (42 % v.d. omzet) is dus wel degelijk riskant. Zo lijkt de integratie van Grupo Mabe (boekt 60 % van zijn omzet in Mexico) een succes, maar zal van de omzet minder overschieten na de omzetting in euro.


Koers op het moment van de analyse: 26,25 EUR


Ontex maakt luiers voor baby's (55 % van de verkopen) en volwassenen (33 %) en producten voor vrouwelijke hygiëne (tampons, … 12 %). Deze artikels worden verkocht aan supermarkten, ziekenhuizen en rusthuizen onder zijn eigen merken (38 %) of onder huismerken (62 %). De groep boekt 82 % van haar omzet in Europa, waar 12 van de 15 fabrieken gelegen zijn.

Deel dit artikel