Analyse
Deceuninck: risicovol potentieel 1 jaar geleden - donderdag 10 november 2016

De omzetstijging (+0,9 % in het 3e kwartaal) vertraagt. Zoals de groep eerder aangaf, wordt 2016 inderdaad een overgangsjaar.

Dankzij de investeringen zal de winst in de volgende jaren opveren. Maar gezien de markt voor pvc-profielen erg competitief is en de Turkse economie broos blijft, zijn we liever erg voorzichtig.

Houden.

 

Algemene vertraging

De verkopen van het 3e kwartaal (+0,9 %) werden gedrukt door de wisselkoerseffecten. En ondanks die stijging groeien de verkochte volumes trager aan. In West-Europa (+0,8 %) weegt de Brexit op het vertrouwen van de Britse consument. Daarnaast blijft de Russische markt aftakelen (-6 %). Ook de erg dynamische Amerikaanse markt (+3 %) doet het minder. En zelfs Turkije ziet de verkochte volumes afnemen (0,8 % t.o.v. +11,3 % in het 1e halfjaar).

 

Winstgevendheid eerst

De nieuwe CEO, die in februari werd aangesteld en sinds 2014 hoofdaandeelhouder is (26,29 %), neemt radicalere maatregelen dan zijn voorganger. Zo worden geleidelijk minder winstgevende producten verkocht (terrasplanken in de VS, stopzetting productengamma in Rusland,...), wat op korte termijn op de omzet weegt. In de toekomst zal dit echter de winstgevendheid ten goede komen. Ook wordt de winstgevendheid gestut door systematische prijsverhogingen om de stijging van de grondstofprijzen en de schommelende wisselkoersen te compenseren. Bijgevolg tippen we voor 2016, ondanks een verwachte omzetstijging van amper 2,5 %, op een winst per aandeel van 0,11 EUR (+10 %). Voor 2017 en 2018 mikken we op een winst van 0,13 en 0,16 EUR, gestut door de ingebruikname van nieuwe fabrieken in de VS (oktober 2016) Turkije (begin 2017).

 

Minpunten

Turkije is goed voor ±28 % van de groepsomzet. Dankzij de leiderspositie van het merk Pimapen kan Deceuninck marktaandeel veroveren en degelijk groeien ondanks de aftakeling van de Turkse markt. In tegenstelling tot wat we verwachtten wordt de ontwikkeling van de groep dus nog niet afgeremd door de prijsstijgingen om de terugval van de Turkse lira te compenseren (-10,1 % gemiddeld sinds 01/01). Maar gezien de inflatie bestrijden voor de Turkse regering geen prioriteit is, kan de munt nog forser zakken en staat de gezondheid van de Turkse economie op de helling.

 

Ook de concurrentie baart zorgen. Zo palmen de goedkope Poolse producten steeds meer marktaandeel in (tot 20% van de Duitse, Franse en Italiaanse markt), een tendens die al een paar jaar aan de gang is. Tot nog toe was de strategie van Deceuninck om zich in het duurdere marktsegment te positioneren een succes (kon weer aanknopen met marges van 2011-2013). Maar de marges blijven onder druk staan en het niveau van het begin van de jaren 2000 is definitief buiten bereik.

 

Koers op het moment van de analyse: 2,37 EUR

 

Het Belgische bedrijf Deceuninck behoort tot de drie grootste Europese producenten van pvc-profielen, van het ontwerp tot de extrusie, voor de bouwsector (deuren, ramen…). De groep realiseert 1/4 van de verkopen in Oost-Europa en Duitsland. West-Europa (zonder Duitsland) is goed voor 1/3 van de verkopen, de VS 1/5 en Turkije voor 1/4.

 

Deel dit artikel