Analyse
Ahold Delhaize: eerste (kwartaal)cijfers 1 jaar geleden - donderdag 24 november 2016
Op 23 juli werd het samengaan tussen het Belgische Delhaize en het Nederlandse Ahold officieel beklonken.

Zopas werden de eerste (kwartaal)cijfers van de fusiegroep bekendgemaakt. Die waren goed, maar toch met een paar kanttekeningen.
HOUDEN.

 

De kakelverse Nederlands-Belgische e-commerce en supermarktgroep bedient met 6500 winkels onder 22 lokale uithangborden in 11 landen wekelijks meer dan 50 miljoen klanten en is daarmee één van de grootste distributeurs ter wereld. De eerste kwartaalcijfers losten de verwachtingen min of meer in. Op vergelijkbare basis (cijfers alsof Ahold en Delhaize in 2015 al 1 entiteit waren) ging de omzet in het 3e kwartaal 2,6 % hoger en de bedrijfswinst zelfs 4,3 %. De bedrijfsmarge klom lichtjes tot ruim 3,5 %.

 

Resultaten vol tegenstellingen

– In de VS (±62 % van de groepsomzet) leden de omzet en resultaten onder de deflatie en sterke concurrentie (kortingen). Ook in het huidige kwartaal zal de deflatie verder aanhouden.
– De Nederlandse activiteiten (±21 %) boerden goed, vooral door een sterke groei bij de webwinkels (o.a. Bol.com).
– In België (±8 %) stelden de eigen winkels teleur (verbetering op komst door nieuwe organisatie), maar gingen omzet en winst erop vooruit door de franchisewinkels en de inflatie.
– Stevige groeicijfers (voor zowel omzet als winst) werden in Centraal- en Zuidoost- Europa (±9 %) opgetekend. Grote uitblinker was Griekenland.

 

Vooruitzichten

Ahold Delhaize voorziet voor 2016 een lichte stijging van de bedrijfsmarge (op vergelijkbare basis) in lijn met de eerste 9 maanden (3,6 %). Overigens zal volgens ons de opmars van de Amerikaanse dollar de winst eind dit jaar een duwtje in de rug geven. Wel zullen de kosten verbonden aan de fusie dit en volgend jaar enigszins op de nettowinst wegen. Daartegenover staat dat de groep vanaf het 3e volledige jaar na de fusie (midden 2019) mikt op 500 miljoen euro (0,39 EUR per aandeel) aan schaalvoordelen op jaarbasis. Meer details over de toekomstige strategie onthult de kersverse retailreus echter pas op een beleggersdag op 7 december. Intussen mikken we op een winst per aandeel van 0,97 EUR in 2016, 1,11 EUR in 2017 en 1,26 EUR in 2018. De brutodividenden ramen we respectievelijk op 0,56, 0,58 en 0,63 EUR wat een dividendrendement van ±3 % bruto oplevert.

 

Koers op het moment van de analyse: 19,47 EUR

Deel dit artikel