Analyse
Tesla wil een revolutie ontketenen in de autosector 1 jaar geleden - donderdag 6 oktober 2016

Moet u als belegger op de kar springen?

We menen van niet. Wel laat de Amerikaanse groep zich geen strobreed in de weg leggen en koestert ze grootse ambities wat haar elektrische luxeauto's betreft. Dankzij haar radicale ingesteldheid kon de koers de laatste jaren flink uit de startblokken schieten. De koers ligt inmiddels echter zo hoog dat in combinatie met de risico's die aan de activiteit zijn gelinkt, we u aanraden om extreem voorzichtig te zijn.
NIET KOPEN.

 

Avant-garde luxe

Het Amerikaanse Tesla Motors is actief in de ontwikkeling en commercialisering van luxeauto's die 100 % elektrisch aangedreven zijn. De groep beschikt al over 2 modellen (Model S, een berline en Model X, een SUV) en wil eind 2017 een 3e model in de VS introduceren, namelijk een compacte berline. In 2015 produceerde Tesla 50.000 voertuigen. Voor 2016 verwacht de groep dat ze 80.000 auto's van de band zal laten rollen. Daarnaast ontwerpt en ontwikkelt Tesla batterijen voor energieopslag voor professioneel en huishoudelijk gebruik.

 

Op naar massaproductie

Tesla is momenteel een nichespeler op de automarkt. Het model dat eind 2017 zal verschijnen, zal dan ook cruciaal zijn om de positie van de groep uit te breiden en te versterken.

 

Eind augustus kondigde ze aan dat meer dan 40.000 voertuigen waren gereserveerd. Dit is zeker niet mis. Gezien de lage olieprijs is de consument tegenwoordig immers niet geneigd om op zijn energiefactuur te bezuinigen. Ook toont dit aan dat Tesla-voertuigen niet enkel om ecologische redenen worden gekocht. Uit een aantal enquêtes blijkt immers dat klanten ook voor Tesla kiezen omwille van de prestaties (ongelooflijk snel optrekken) en de nieuwe rijervaring (comfort, innovatie...) die de auto's bieden.

 

In 2018 wil Tesla 500.000 auto's produceren en tegen 2020 zo'n 1 miljoen. Cijfers die met een korrel zout dienen te worden genomen gezien de groep in het verleden al vaak haar doelstellingen niet kon halen. Ook staat de elektrische auto nog in haar kinderschoenen. De productie opdrijven zal echter niet zonder slag of stoot gebeuren. Grote autovolumes produceren en tegelijk de kwaliteit ervan waarborgen is immers niet vanzelfsprekend.

 

Om de beoogde productiedoelstellingen te halen, bouwt Tesla een batterijenfabriek. Zo zullen jaarlijks 400.000 à 500.000 auto's met een batterij kunnen worden uitgerust. De fabriek zal vanaf 2020 op volle toeren draaien, wat Tesla een kostenbesparing van 30 % zal opleveren op zijn batterijen. Bijgevolg zouden de Tesla-modellen iets betaalbaarder kunnen worden.

 

Concurrentie maakt zich op

Lange tijd hebben tal van constructeurs op de elektrische auto neergekeken. Vandaag maken ze echter hun borst nat om tegen Tesla op te boksen met hun eigen elektrisch gamma. Dit is het geval voor General Motors, Audi, Porsche, of nog Mercedes, dat zelfs op het punt zou staan een merk te lanceren van elektrische voertuigen. Ook zijn deze concurrerende sectorspelers financieel stabieler dan Tesla.

 

De keuze van de koper zal vooral worden bepaald door het verschil in autonomie, die voor een elektrische auto een cruciale factor vormt.

 

Plan II

De algemene directeur, oprichter en hoofdaandeelhouder van Tesla stelde in juli de 2e fase voor van zijn ontwikkelingsplan: elektrische bussen en vrachtwagens fabriceren, Tesla-voertuigen uitrusten opdat deze zouden worden ingezet voor carsharing en op grote schaal zonnepanelen produceren uitgerust met batterijen voor de opslag van zonne-energie (waarmee de elektrische voertuigen van Tesla zouden kunnen worden opgeladen).

 

Financiën onder druk

Tesla verslindt al kwartalenlang meer liquiditeiten dan het er genereert en lijdt verlies. Een situatie die nog een aantal jaren zal aanhouden. Dit is echter vrij normaal voor een bedrijf dat zich in een opstartfase bevindt. Niettemin is de situatie onrustwekkend, gezien Tesla nogal onvoorspelbaar is. En de dure overname van zonnepanelenfabrikant SolarCity, dat in grote financiële problemen verkeert, zal hierin geen beterschap brengen.

 

Om de uitbreiding van zijn productie te financieren, de overname van SolarCity en de bouw van zijn batterijenfabriek, zal Tesla in de loop van de volgende maanden een nieuwe kapitaalverhoging moeten doorvoeren.

 

Overdreven hoge koers

De markten menen dat de groep in staat is om op middellange termijn een winstgevende omzetgroei te boeken. Het innoverende imago en het charisma van de directie laat hen zeker niet onverschillig. Maar volgens ons zijn beleggers te optimistisch. De groep slaagt er wel in om zich van de andere sectorspelers te onderscheiden dankzij haar unieke positie op de markt (op het vlak van marketing, technologie...), maar toch is het koersniveau naar onze mening te hoog rekening houdend met de fundamenten van de groep (winstgevendheid, soliditeit…). Ook blijft rond Tesla grote onzekerheid heersen op tal van punten, waardoor het aandeel gepaard gaat met een te hoog risico. We vrezen ervoor dat slecht nieuws de koers vroeg of laat de dieperik in zal sturen.

 

Deel dit artikel