Analyse
Spirit Aerosystems kan tegen een stootje 1 jaar geleden - vrijdag 21 oktober 2016

Spirit is goed gewapend om de o.i. tijdelijke vertraging in de luchtvaartsector het hoofd te bieden.

De vooruitzichten op lange termijn blijven intact. Tegen de huidige koers is het aandeel correct gewaardeerd.

HOUDEN.

 

Er zijn steeds meer signalen die wijzen op een vertraging van de luchtvaartsector. Zo kondigde Boeing een daling van zijn omzetverwachting voor 2016 aan en zag Europees concurrent Airbus zijn bestellingen voor commerciële toestellen met 30% terugvallen in het 1ste halfjaar. Aangezien beide constructeurs samen goed zijn voor 94 % van de markt, heeft een vertraging bij hen onvermijdelijk gevolgen voor de toeleveranciers, waaronder Spirit (Airbus en Boeing samen goed voor 95 % van de omzet). Paradoxaal genoeg komt die vertraging, die o.i. van tijdelijke aard is, niet eens zo ongelegen voor Spirit, dat nu zijn productieachterstand kan inhalen voor een aantal programma's, zoals voor de A350 XWB, een van de grootste lijntoestellen ooit van Airbus. En zelfs als de vertraging zou aanslepen tot na 2017 is Spirit in staat om ze het hoofd te bieden, niet in het minst dankzij een royale cashbuffer van ruim 800 miljoen USD. Bovendien schenkt ook het orderboek vertrouwen, want dat is goed voor 47 miljard USD (7 à 10 jaar productie) en was nooit eerder zo goed gevuld. Alles bij mekaar tippen we op een winst per aandeel van 3,50 USD voor 2016 en 4,30 USD voor 2017.

 

Koers op het moment van de analyse: 48,24 USD

 

Spirit Aerosystems, een ex-dochter van vliegtuigreus Boeing die in 2006 naar de beurs gebracht werd, ontwerpt en fabriceert onderdelen voor vliegtuigrompen (50 % van de omzet), vleugels (25 %) en motormantels (25 %) voor vooral passagierstoestellen. De groep blijft een hechte band hebben met Boeing dat nog altijd goed is voor 85 % van de omzet. Via de overname van de divisie vliegtuigbouw van BAE Systems in 2006 kreeg Spirit Aerosystems echter ook toegang tot het Europese Airbus, dat nu iets meer dan 10 % van de omzet vertegenwoordigt. De groep rust ook regionale en zakenvliegtuigen uit, vooral van Bombardier en Gulfstream.

 

Deel dit artikel