Analyse
Deutsche Post gaat op zijn elan verder 1 jaar geleden - donderdag 15 september 2016

Gezien het degelijk bedrijfsresultaat voor het 1e halfjaar kan de groep haar doelstellingen op (middel)lange termijn bevestigen.

Ondanks de forse koersstijging van de afgelopen jaren, is het potentieel niet uitgeput.

HOUDEN.

 

De inspanningen van de groep in 2015 om de winstgevendheid op te krikken, werpen hun vruchten af. Zo klom in het 1e halfjaar 2016 de bedrijfswinst met 29 % t.o.v. dezelfde periode in 2015. Zowel de historische activiteit (profiteert van de prijsstijging van postzegels) als de divisie DHL (koerierdiensten, logistieke diensten) droegen bij tot dit uitstekend resultaat. Wij zien dan ook geen reden waarom de groep een andere koers zou varen. In het zog van de explosie van het aantal online bestellingen zullen in de loop van de volgende jaren ongetwijfeld steeds meer pakjes moeten worden verstuurd. En daar Deutsche Post (met zijn filiaal DHL) op die markt de leiderspositie bekleedt, is het uitermate goed geplaatst om te profiteren van de toenemende vraag en om zijn doelstellingen te bereiken. Voor dit jaar tipt de directie op een bedrijfsresultaat van 3,4 à 3,7 miljard euro. Rekening houdend met de puike halfjaarresultaten zal de winst o.i. aan de bovenkant van de vork uitkomen. In de jaren erna zal de winst jaarlijks gemiddeld met 8 % stijgen (tot in 2020). Bijgevolg trekken we onze ramingen op tot 2,00 EUR in 2016 (t.o.v. 1,90 EUR) en tot 2,20 EUR in 2017 (t.o.v. 2,10 EUR). 

 

Koers op het moment van de analyse: 27,27 EUR

 

Zoals de naam aangeeft, is Deutsche Post van oorsprong het Duitse postbedrijf. De groep heeft zich de voorbije 15 jaar echter ook gespecialiseerd in snelkoerierdiensten, logistiek en internationale verzending, activiteiten die het vandaag uitoefent onder de merknaam DHL.

 

Deel dit artikel