Analyse
Roularta doet het beter maar... 1 jaar geleden - vrijdag 26 augustus 2016

Na 3 jaar verlies als gevolg van de tegenslagen in Frankrijk, kon Roularta in 2015 opnieuw aanknopen met groene cijfers.

Maar het halfjaarresultaat duidt erop dat de winstgevendheid onder druk blijft. In de gedrukte pers blijft de reclamemarkt het erg slecht doen. Overigens kampt Roularta in al zijn activiteiten met structurele uitdagingen. We blijven dus op onze hoede en menen dat het aandeel tegen de huidige koers duur is.

VERKOPEN.

 

Mooie halfjaarstijging?

In het 1e halfjaar klom de winst met 49,4 %, tot 1,18 EUR per aandeel. In werkelijkheid is deze stijging echter veel minder indrukwekkend. Zonder rekening te houden met de verliezen van de Franse activiteiten in 2015 (sindsdien verkocht), klom de winst namelijk met amper 4 %.

 

Weinig fraaie verkopen

De omzetstijging (zonder afgestoten Franse activiteiten) bedroeg slechts 1,2 %. Eens te meer hielp de audiovisuele tak de groep uit de brand. In de geschreven pers (63 % van de omzet, internetactiviteiten en evenementen inbegrepen) zakte de omzet met 3,9 % door de dalende reclame-inkomsten (gratis bladen: -3,6 %, magazines: -5,4 %). Ook valt in het 3e kwartaal geen trendommekeer te verwachten.

 

Winstgevendheid onder druk

Op vergelijkbare basis verloor de bedrijfswinst+ 12,3 %. De winstgevendheid wordt immers gedrukt door o.m. de investeringen op digitaal vlak, die in de toekomst nog zullen worden verdergezet. En al ging de groepsomzet iets hoger, dit is enkel te danken aan de afgenomen financiële lasten en vooral de lagere belastingen. Na de fikse afwaardering van de Franse activiteiten in 2015, heeft Roularta immers recht op een fiscale vordering en zou de groep in de volgende 10 jaar geen belastingen moeten ophoesten, wat de winst wellicht zal boosten. Dit jaar zal de winst waarschijnlijk 2,40 EUR per aandeel bedragen. Gezien de groep financieel sterk staat (en nog sterker zal worden) en ze niet meer kampt met herstructureringslasten (66 miljoen tussen 2007 en 2015!) zou het dividend op 0,52 EUR netto kunnen uitkomen. Voor 2017 en 2018 tippen we in het beste geval op een lichte winst- en dividendstijging.

 

Structurele uitdagingen intact

In de geschreven pers neemt het aantal lezers af. Ook heroriënteren adverteerders steeds vaker hun budgetten deels naar online reclame. Is Roularta in staat om op die nieuwe trends in te spelen? Tot nog toe is dit niet het geval. Maar om in haar opzet te slagen, is de groep beginnen te investeren (in e-commerce via Storesquare, digitale marketing via Digilocal…). Dit weegt echter op de winstgevendheid. Bovendien moet Roularta niet enkel opboksen tegen de traditionele concurrenten, maar ook tegen giganten als Facebook, Google ...

 

In de audiovisuele tak blijft het aantal tv-kijkers toenemen. Gezien de opkomende concurrentie (Netflix…), is het echter de vraag hoelang dit nog zal duren.

 

Koers op het moment van de analyse: 23,00 EUR

 

Roularta is een Belgische mediagroep, actief in de geschreven pers (67 % van de omzet, De streekkrant, Trends, Knack…) en het audiovisuele (34 %, controleert samen met De Persgroep VMMa waartoe VTM, 2Be, Kanaal Z, Q-Music,... behoren). Na de afstoting van de Franse tak, die goed was voor meer dan 25 % van de omzet, focust de groep nu opnieuw op België (85 % van de huidige omzet).

 

 

Deel dit artikel