Analyse
Olympische Spelen: welke impact op de betrokken bedrijven? 1 jaar geleden - donderdag 28 juli 2016

Olympische Spelen: welke impact op de betrokken bedrijven?

Voor de grotere bedrijven die hieraan meewerken zal de impact op de winst en op de beurskoersen miniem zijn. De Spelen zijn immers een evenement dat plaatsvindt op een regelmatig tijdstip. Ook houden beleggers met veel meer factoren rekening dan amper een paar weken spektakel. Voor de kleinere groepen is dit echter dé gelegenheid om een paar mooie contracten in de wacht te slepen.

 

AB InBev

De Belgisch-Braziliaanse groep put 18,5 % van haar inkomsten uit Brazilië en kan dus alvast rekenen op een stijging van de verkochte volumes tijdens de Spelen. Een tijdelijke tendens waarmee de koers rekening houdt. In het 1e kwartaal van 2016 zag de groep haar verkochte volumes in Brazilië echter met 8,5 % zakken, alsook haar marktaandeel. De mogelijke fusie met SABMiller zal niet alle problemen van de tafel vegen.

Het aandeel flirt met zijn maxima en is dus te duur. Verkopen.

 

AccorHotels

De grootste hotelketen van Brazilië (7 % van de omzet) opende 6 nieuwe vestigingen om volop van de Spelen te profiteren, alsook van de ontwikkeling van de middenklasse. Deze lijdt momenteel echter onder de economische crisis, wat op de financiële resultaten weegt. Eens de Spelen achter de rug zal de Franse groep haar investeringen in het land moeten doen renderen. Een moeilijke opdracht.

Het aandeel is niet aantrekkelijk ondanks de koersdip. Houden.

 

Adidas

De grootste uitdaging voor de volgende 5 jaar zal erin bestaan de operationele winstgevendheid op te krikken (50 % lager dan die van Nike) en een marketingoorlog te voeren met de concurrenten, o.a. nr. 1 Nike. Na de ontgoochelende winstcijfers van 2013 en '14 zal de Duitse sportartikelengroep haar strategisch plan, opgesteld in maart 2015, foutloos moeten uitvoeren (hercentrering op steden, e-commerce, minder modellen). Ook overweegt ze bepaalde productlijnen van de hand te doen (TaylorMade Golf, Reebok). Een taak die de nieuwe CEO (in functie vanaf 2017) op zich zal moeten nemen.

Na de forse stijging van de laatste 2 jaar lijkt de beoogde beterschap wat de winst betreft volgens ons al in de koers verrekend. Verkopen.

 

Atos

Deze Franse groep is één van de belangrijkste informaticapartners van de Olympische Spelen. Naast het ontwerpen en exploiteren van beheerssystemen (accreditaties, inschrijvingen...) ontwikkelt Atos het informaticaluik voor de verspreiding van de informatie. Dit contract loopt al sinds de Spelen van Salt Lake City in 2002. Maar de bedragen die voor de organisatie van de Spelen aan informatica worden besteed (±500 miljoen voor zomerspelen, ±300 miljoen voor winterspelen) worden verdeeld onder verschillende bedrijven en zijn goed voor slechts een klein deel van de groepsomzet, die in 2015 10,7 miljard bedroeg. De Spelen zijn voor Atos dus vooral een manier om zijn merk te promoten.

De huidige CEO nam zijn functie op in 2008 en kon het bedrijf nieuw leven inblazen, waardoor de koers sindsdien al vervijfvoudigd. Het aandeel is vandaag o.i. correct gewaardeerd. Houden.

 

Barco

Grote evenementen als de Olympische Spelen zetten in de landen die ze organiseren traditioneel een investeringscyclus op gang in infrastructuurprojecten en projecten om de veiligheid te verhogen. Zo haalde het Belgische Barco o.a. een groot contract binnen voor de luchthaven van Rio en zullen de controlekamers van het verkeer en voor de bewaking in de straten van Rio worden uitgerust met Barco-schermen en -technologie. Het bedrijf, al meer dan 20 jaar actief in Brazilië, plakt geen bedragen op de omvang van de contracten maar we schatten dat het in totaal om maximum enkele procenten van de jaaromzet van de groep gaat. Niettemin bracht de hele Latijns-Amerikaanse markt de voorbije 10 jaar de groep meer dan 250 miljoen euro omzet op, met een mooie groei in de voorbije 5 jaar.

De groep zit momenteel nog volop in een overgangsfase. Het is o.i. daarom nog iets te vroeg om te kopen.

 

Cisco

Cisco is verantwoordelijk voor de levering van apparatuur voor de netwerken en informaticaservers van de verschillende Olympische sites en perszalen, alsook het beheer ervan. De groep richt zich voornamelijk tot professionelen en hoopt via de Spelen zijn naamsbekendheid op te drijven. De directe impact van het evenement op het resultaat van dit boekjaar zal echter onbeduidend zijn.

De groep plukt de vruchten van een doeltreffende herstructurering. De koers beschikt nog over een aanzienlijk stijgingspotentieel. Kopen.

 

Comcast

De Olympische Spelen worden voor het Amerikaanse Comcast, die eigenaar is van het televisienetwerk NBC en 6000 uur aan programma's over de Spelen voorziet, een belangrijk evenement. Om een jonger publiek te bereiken, bij wie traditionele tv tegenwoordig minder populair is, is de groep ook van plan uit te zenden op sociale platformen en mobiele applicaties om adverteerders te lokken en de reclame-inkomsten op te drijven. De laatste jaren heeft Comcast veel geïnvesteerd om een competitief aanbod uit te bouwen en het hoofd te bieden aan concurrenten als Netflix, Amazon en Apple.

Sinds begin 2016 klom het aandeel dankzij de goede resultaten van de groep met 19 % en bereikte het een correct niveau. Houden.

 

EVS

Gezien de belangrijkste sportevenementen in de even jaren plaatsvinden, kan de groep haar materiaal op regelmatige tijdstippen verhuren. Zo zal ze dit jaar uit de verhuur voor het Europees voetbalkampioenschap en de Olympische Spelen ±11 miljoen putten, goed voor ±8 % van de omzet in 2016. Ook zetten dergelijke grote evenementen de klanten van EVS aan om te investeren, daar ze de beste beeldkwaliteit willen bieden om zo veel mogelijk adverteerders aan te trekken.

Het aandeel kende een koersdip. Klanten van EVS aarzelden namelijk om te investeren gezien hun sector volop in een technologische overgang zat. Maar het orderboekje dikt opnieuw aan, waardoor de winstgevendheid wellicht zal opveren. U mag kopen voor op de lange termijn.

 

GOL

De Braziliaanse luchtvaartmaatschappij stapelt de laatste jaren de verliezen op. Ook kampt ze met een hoge schuldenberg: zo profiteerde ze van de voorbije economische groeifase om massaal te investeren en in te spelen op de toenemende vraag. Maar tegenwoordig wordt Brazilië getroffen door een economische crisis, waardoor de middenklasse minder middelen heeft om op reis te gaan. Ook neemt de vraag af, lijdt de sector onder overcapaciteit en zakt de gemiddelde opbrengst per reiziger.

Het aandeel is te riskant: niet kopen.

 

Nike

De markt voor sportuitrusting is winstgevend en in volle bloei. Nike, wereldwijd de nr. 1, kent echter een groeivertraging, afgeremd door de concurrentie van o.a. Adidas en Under Armour. Maar gezien de regelmatige en overvloedige generatie van liquiditeiten blijven de vooruitzichten vrij rooskleurig ogen. Zo zal de groep dankzij haar sterke marketingcampagnes, o.a. ter gelegenheid van grote sportevenementen (Olympische Spelen, voetbalcompetities), haar doeltreffend productieapparaat en het haussepotentieel in de groeilanden (o.a. China) haar leiderspositie kunnen behouden. Wel zal de beoogde omzetdoelstelling (50 miljard dollar in 2020 t.o.v. 32,4 miljard voor het vorig boekjaar) niet makkelijk te bereiken zijn.

Ontgoochelt de groep haar beleggers, dan zou dit een fikse koersdip kunnen veroorzaken. Het aandeel is duur. Verkopen.

 

Samsung Electronics

De Koreaanse groep wil dankzij Rio haar knowhow tentoonspreiden. Zo zal ze aan 12 500 atleten een Olympische Spelen-editie van de Galaxy S7 bezorgen in de hoop dat ze de smartphone gebruiken om hun dagelijks leven vast te leggen en te delen met de rest van de wereld. Ook zullen bepaalde manifestaties (openings- en slotceremonie) en bepaalde sporten (basketbal, atletiek,...) op de Samsung-apparaten worden uitgezonden vanuit nieuwe invalshoeken (enkel voor NBC-abonnees). Deze stunt zal echter een kleine impact hebben op de groep, die net als de concurrentie kampt met een druk op de smartphoneprijzen en een vertraging op die markt (+14 % in 2015, +7 % voorzien in 2016).

Gezien de verkoop van smartphones vertraagt, zoekt Samsung naar nieuwe groeipolen in de autosector, de sector voor het internet der dingen... De koers bereikte zijn maximum van de laatste jaren. Toch mag u houden.

 

Technogym

De Italiaanse groep gespecialiseerd in fitnesstoestellen van het luxesegment (loopbanden, banken voor spieroefeningen …) haalde ter gelegenheid van de Spelen een vet contract binnen. Zo leverde ze 1200 toestellen voor het trainingscentrum van het olympisch dorp. Het bedrijf hoopt via deze etalage verder te groeien op de bloeiende markt voor wellness. De groep financiert haar ontwikkeling a.d.h.v. haar geslaagde beursgang in mei 2016.

Het aandeel is tegen de huidige koers niet aanlokkelijk. Niet kopen. 

 

Deel dit artikel