Analyse
Colruyt verkoopt Pro à Pro aan Metro 1 jaar geleden - donderdag 14 juli 2016

De Duitse distributiegroep Metro versterkt zich de laatste tijd volop in “foodservice” en neemt nu ook het Franse Pro à Pro van Colruyt over.

Hoewel Pro à Pro strategisch geevalueerd werd maar niet in de etalage stond, deed Metro een bod op Colruyts’ Franse foodservicetak. En de Belgische discounter hapte toe.
U mag alleszins de aandelen van zowel Colruyt als Metro houden.

 

Colruyt: back to the basics

Colruyt, dat ook nog foodservice-activiteiten in België heeft (Solucious), verliest met de verkoop ruim 42 % van zijn groothandelsomzet en 7,3 % van zijn groepsomzet al zal de impact op de winst een stuk minder zijn door de veel lagere marges in die activiteit. Op de resultaten van dit boekjaar (einde 31/3/17) zal de impact sowieso beperkt zijn, daar de deal wellicht pas eind dit jaar rond is (goedkeuring Europese concurrentieautoriteiten vereist). Hoewel de prijs onbekend is (schattingen van 130 tot 200 miljoen euro) zal het schuldenvrije Colruyt beslist een meerwaarde boeken en zal de verkoopopbrengst de investeringsreserve aandikken. Colruyt blijft overigens wel met supermarkten in Frankrijk aanwezig en er jaarlijks 5 à 10 nieuwe openen.

 

Metro zit in een metamorfose

Metro stootte al zijn doe-het-zelf-winkels (Praktiker) en warenhuizen (Kaufhof, Inno) af en gaat zich opsplitsen in een internationale groothandels- en levensmiddelenspecialist (Metro, Makro) en een consumenten-elektronicagroep (Media Markt, Saturn). Foodservice vormt een perfecte aanvulling op de groothandelszaken die het nu al uitbaat. Schaalvoordelen zijn dan ook zeker mogelijk. Metro nam in augustus 2015 al Classic Fine Foods Group over, Aziatisch marktleider die klassehotels en -restaurants in grootsteden in Azië en het Midden-Oosten belevert en in februari 2016 RUNGIS Express, actief in 6 Europese landen, vooral in de horeca. Het Franse Pro à Pro is met hoofdzakelijk klanten in de sociale sector dan ook erg complementair. 

 

Koers op het moment van de analyse

Colruyt: 52,47 EUR

Metro: 28,82 EUR

 

Foodservice bestaat uit de levering van voedingswaren aan ziekenhuizen, scholen, bedrijfskantines, hotels, restaurants, cateraars enz. en vormt een specifieke niche in de distributiesector.

 

Deel dit artikel