Analyse
Air Liquide: nieuw strategisch plan 2 jaar geleden - woensdag 13 juli 2016

De chemiegroep heeft haar nieuw strategisch plan ontvouwd: Neos.

Zonder wild van te worden, stelt het gezien de huidige economische context wel gerust.

HOUDEN.

 

Het nieuwe plan van Air Liquide voor de periode 2016-20 voorziet een jaarlijkse gemiddelde stijging van de omzet van 6 à 8 %. Een doelstelling die rekening houdt met de recente overname van Airgas, dat jaarlijks voor 2 % moet bijdragen. Een zeer voorzichtige schatting. Want enerzijds bedroeg de jaarlijkse omzetstijging tijdens de laatste 20 jaar gemiddeld 6,2 %. Anderzijds realiseert de groep slechts 1,5 % van haar verkopen in het VK waardoor ze nauwelijks de impact van Brexit zal voelen. Het plan voorziet ook investeringen (12 tot 13 miljard euro) en besparingen (gemiddeld ±0,80 EUR per aandeel voor belastingen). Gelijkaardige bedragen als in de periode 2011-15. Synergieën na de overname van Airgas komen daar binnen 2 à 3 jaar bovenop. Over het algemeen rekent de groep erop te kunnen profiteren van de digitale revolutie, net als van de huidige tendensen op het vlak van energie, milieu en gezondheid (met mogelijk nog enkele kleine overnames). Maar eerst moet ze de overname van Airgas (waarvoor de financiering een kapitaalverhoging vereist, voorzien in het najaar) in goede banen leiden. We mikken op een winst per aandeel van 5,30 EUR in 2016 en 5,85 EUR in 2017.

 

Koers op het moment van de analyse: 93,37 EUR

 

De Franse chemiegroep Air Liquide is wereldleider voor industriële en medische gassen en de daarmee verbonden diensten.

 

Deel dit artikel