Analyse
Lufthansa: advieswijziging 1 jaar geleden - vrijdag 20 mei 2016

Gezien de vele uitdagingen waarmee de groep worstelt, zal ze o.i. haar doelstellingen niet kunnen bereiken.

We raden u dan ook aan dit aandeel niet meer te houden, daar het u nog meer zou kunnen ontgoochelen.

VERKOPEN.

 

Ondanks de betere resultaten geboekt in 2015 en het 1e kwartaal 2016 slaagt de Duitse groep er niet in de beleggers ervan te overtuigen dat ze in staat is het tij te doen keren. Wel zullen haar brandstofkosten dit jaar lager uitkomen. De groep blijft echter met grote uitdagingen kampen. Zo is ze onvoldoende competitief, zowel in Europa als de rest van de wereld. Wel is de ontwikkeling van haar nieuw lowcost-filiaal Eurowings een stap in de goede richting. Het initiatief komt volgens ons echter te laat en zal de zaken niet rechttrekken daar de verkoopprijzen onvermijdelijk verder zullen afkalven. En gezien het sociaal conflict tussen de piloten en de directie verre van opgelost is, zal het tij nog moeilijker te keren zijn. Ten slotte dient de groep ook haar financiële situatie te versterken. Deze is er de laatste 2 jaar immers flink op achteruit gegaan. Gezien de erg ongunstige context lijkt de bedrijfswinstdoelstelling 2016 (1,8 miljard euro) ons erg ambitieus. Volgens ons zal het resultaat terugvallen t.o.v. 2015. Bijgevolg verlagen we onze winstramingen tot 2 EUR per aandeel in 2016 (t.o.v. 2,30 voorheen) en 2,10 EUR in 2017 (t.o.v. 2,50).

 

Koers op het moment van de analyse: 12,31 EUR

 

Lufthansa is een Duitse luchtvaartmaatschappij met meer dan 100 000 werknemers die 75 % van haar omzet in het personenvervoer realiseert. Tot de groep behoren ook Austrian Airlines, SWISS en Germanwings. Voorts heeft Lufthansa participaties in Brussels Airlines, JetBlue en SunExpress. De groep is ook actief op het vlak van logistiek (10 % van de omzet), onderhoud en herstel van vliegtuigen (9 %) en restauratie (6 %).

 

Deel dit artikel