Analyse
Twitter: vogeltje beetje vleugellam 1 jaar geleden - vrijdag 15 april 2016

In de felle strijd tussen de diverse sociaalnetwerksites, lijkt Twitter het laken niet naar zich toe te kunnen trekken.

Gezien de huidige volatiliteit lijkt het ons niet verstandig om het risico van uw portefeuille op te trekken door dit aandeel in huis te halen.
De groep probeert het tij te keren, maar de uitdagingen blijven groot.
Hebt u het al en schrikken de risico's u niet af, dan mag u eventueel speculeren op een overnamebod. Maar kopen zouden we dus niet doen.

 

Het Amerikaanse Twitter is een internetdienst die sinds 2013 op de beurs noteert

Gebruikers kunnen korte berichtjes van maximaal 140 tekens publiceren, al dan niet vergezeld van hyperlinks, foto's, enz. Gebruikers kunnen elkaar volgen en op elkaar reageren. Het is dus een sociaalnetwerksite die veel gebruikt wordt door politici, artiesten, sporters en mediafiguren. In de VS bijvoorbeeld wordt Twitter actief gebruikt door de kandidaten voor de presidentsverkiezingen om te reageren op de actualiteit of op verklaringen van tegenstanders. De account van het Witte Huis heeft 10 miljoen followers. Populairste Belg is Rode Duivel Eden Hazard met 4,4 miljoen volgers.

 

Moeilijk beursparcours

Sinds begin 2016 verloor de koers van Twitter 28%, terwijl die van Facebook 5 % won en die van Alphabet (Google) maar 2% prijsgaf. Die duikvlucht werd veroorzaakt doordat het koersniveau te hoog was, maar ook doordat Twitter er niet in slaagt om winstgevend te zijn. De inkomsten stijgen weliswaar fors, maar enkel dankzij dure investeringen in onderzoek en marketing.

 

Uitdaging 1: gebruikers werven

Hoe meer users, hoe makkelijker om betalende adverteerders aan te trekken die baat hebben bij het bereiken van een breed publiek. Momenteel neemt het aantal Twitteraars niet zo snel meer toe. En al kunnen veel bedrijven wellicht alleen maar dromen van zowat 320 miljoen gebruikers, de 1,5 miljard van Facebook zijn bijv. toch van een heel andere grootteorde.

 

Uitdaging 2: gebruikers blijven boeien

De groep moet de Twitteraars meer of langer gebruik laten maken van het platform. In de VS spenderen abonnees gemiddeld 17 minuten per dag op Twitter, in de leeftijdscategorie van 18 tot 29 jaar is dat 23 minuten. Ter vergelijking: voor Facebook bedragen diezelfde cijfers respectievelijk 40 en 50 minuten.

 

Uitdaging 3: vereenvoudigen om te groeien

De vrij hoge complexiteit (lees: te lage gebruiksvriendelijkheid) van sommige functies baart zorgen. Twitter moet de instapdrempel verlagen als het nieuwe gebruikers wil verleiden, want de concurrentie is niet van de poes. Naast Facebook en YouTube zijn er talloze andere applicaties die eveneens om de aandacht (en de tijd) van de "geconnecteerde medemens" smeken: Snapchat, Instagram (delen van foto's), WhatsApp (instant messaging), enz.

 

Herstelplan

Om haar verdere ontwikkeling in goede banen te leiden, haalde de groep haar medeoprichter en voormalige CEO terug. En er worden maatregelen genomen: afvloeiingen, nieuwe functionaliteit, partnerships om het aantal gebruikers op te krikken, enz. Zo werd er een akkoord afgesloten met de NFL voor het uitzenden van American footballwedstrijden via Twitter, zonder exclusiviteit evenwel: ook CBS en NBC zullen op hetzelfde moment uitzenden en dus (veel) adverteerders wegkapen, waardoor het akkoord wellicht weinig substantieels aan het profiel van Twitter zal veranderen.

 

Overgewaardeerd

Het uitvoeren van de herstelstrategie wordt niet makkelijk. De koers van het aandeel houdt te weinig rekening met de problemen. Om dit niveau te rechtvaardigen, zou de groep moeten aanknopen met winst (wat we niet verwachten voor 2018), en die winst de komende 7 jaar met gemiddeld 16% laten toenemen. Allerminst evident...
Door de beperkte beurskapitalisatie van Twitter (11 miljard USD) circuleren er geruchten over een mogelijk overnamebod, inclusief namen van kandidaten (Facebook, Google, investeringsfondsen). Of zo'n bod er effectief komt, en vooral wanneer en tegen welke prijs, is echter koffiedik kijken.

 

Deel dit artikel