Analyse
Peugeot: nieuw strategisch plan 2 jaar geleden - donderdag 7 april 2016

Het nieuw strategisch plan "Push to Pass" omvat concrete, becijferde doelstellingen.

Ook plant de groep zich te ontwikkelen op markten die volop aan het groeien zijn. De vooruitzichten zijn echter grotendeels in de koers verrekend.

HOUDEN.

 

De Franse autoconstructeur maakte eindelijk de grote lijnen bekend van zijn nieuw strategisch plan. Het grootste verschil met de vorige plannen is dat PSA niet meer enkel op de productie en de verkoop van wagens zal inzetten. Want volgens de directie zal de activiteit van Peugeot wellicht evolueren in functie van de opkomst van nieuwe technologieën (slimme mobiliteit, zelfrijdende auto…). Ook plant de groep in de toekomst diensten aan te bieden op het vlak van autodelen en de online verkoop van tweedehandswagens en auto-onderdelen. Geen revolutionaire initiatieven, maar toch zou Peugeot op die manier opnieuw met omzetgroei kunnen aanknopen. Wij hebben er alvast vertrouwen in, vooral gezien PSA over voldoende financiële middelen beschikt om zijn activiteit nieuw leven in te blazen (middelen o.m. gegenereerd door zijn kernactiviteit). Voor de periode 2016-18 mikt de groep voor haar autodivisie op een bedrijfsmarge van 4 % (t.o.v. gemiddeld 1 % van 2001 tot 2015). Dit ligt in de lijn van onze verwachtingen. Bijgevolg handhaven we onze winstramingen op 1,50 EUR voor 2016 en 1,70 EUR voor 2017.

 

Koers op het moment van de analyse: 13,44 EUR

 

Het Franse PSA Peugeot Citroën is de op een na grootste Europese autoconstructeur, met een aandeel van ongeveer 5 % van de wereldmarkt; de groep realiseert 36 % van zijn omzet buiten Europa. De groep omvat ook een toeleverancier voor de autosector (Faurecia), een transport- en logistieke firma (Gefco) en financieringsbedrijven.

 

Deel dit artikel