Analyse
LVMH: groei blijft aan de lage kant 2 jaar geleden - dinsdag 19 april 2016

Gezien de zwakke omzetgroei vinden we de waardering van het aandeel overdreven hoog.

Zelfs op langere termijn lijkt de uitkomst ons onzeker. Het aandeel is te duur.
VERKOPEN.

 

In het 1e kwartaal boekte de groep een omzetgroei van amper 3 % (zonder afstotingen en overnames). Dit is niet echt geruststellend. Het 1e kwartaal 2015 (die als vergelijkingsbasis geldt) was immers al vrij zwakjes (tevens +3 %). Zo blijven de 2 groeimotoren van de groep sputteren. In Azië (zonder Japan, dus vnl. in China), dat 29 % van de verkopen vertegenwoordigt, ging de omzet 2 % lager als gevolg van de vertraging van de economie en de terugvallende investeringen van de groep in deze regio. Verder boekte LVMH in de anders winstgevende divisie Mode & Lederwaren (34 % van de verkopen) een amper stabiele omzet. Volgens de groep is dit te wijten aan de afschaffing van een paar kledinglijnen van het Amerikaanse modemerk Donna Karan alsook de aanslagen in Parijs. De groep dient echter ook het gamma van zijn lederwarentak (Louis Vuitton) aan te passen (groei geschat op 1 à 2 %). De situatie is gunstiger in o.m. de VS en Europa, evenals in de activiteiten uurwerken & juwelen en parfums & cosmetica maar dit volstaat niet om de groei significant op te drijven. We handhaven onze winstramingen op 7,70 EUR voor 2016 en 8,20 EUR voor 2017.

 

Koers op het moment van de analyse:152,25 EUR

 

LVMH is een Franse groep die de controle heeft over zowat 50 luxemerken (mode, lederwaren, parfums, sterke dranken en wijnen, uurwerken…).

 

Deel dit artikel