Analyse
Republic Airways: advieswijziging 1 jaar geleden - dinsdag 1 maart 2016

Door het tekort aan piloten en de mislukte onderhandelingen met de klanten dreigt de groep kopje onder te gaan.

Ze vroeg dus bescherming aan tegen de schuldeisers (chapter 11) om uit het dal te kruipen. Op korte termijn zal de aandeelhouder echter voor de factuur opdraaien.
VERKOPEN.

 

Republic Airways vroeg Chapter 11 aan, de Amerikaanse faillissementswet om te pogen uit de impasse te raken. Want ondanks een akkoord met de piloten (oktober 2015) beschikt het bedrijf nog steeds over onvoldoende mankracht (door de nieuwe regelgeving is de pilotenopleiding moeilijker geworden). Door een gebrek aan personeel wordt een deel van de vliegtuigen bijgevolg aan de grond gehouden en genereren ze geen inkomsten. Ook liepen de onderhandelingen met de klanten af op een sisser. Bijgevolg is de groep wel verplicht met de hulp van de rechtbank te herstructureren. Andere Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen doorstonden eerder een dergelijke crisis (American Airlines, Delta Airlines) en moesten een afslankingskuur ondergaan en hun schuld herstructureren. De procedure zou Republic opnieuw op de rails kunnen zetten. Maar het lijkt ons onvermijdelijk dat de aandeelhouder op korte termijn het herstel zal moeten financieren, via een kapitaalverhoging, waardoor de winst per aandeel zal verwateren, of de omzetting van schulden in kapitaal.

 

Koers op het moment van de analyse: 0,6299 USD

 

Republic Airways is een regionale luchtvaartmaatschappij die elke dag ongeveer 1 400 korteafstandsvluchten tussen 110 steden in de Verenigde Staten en Canada uitvoert.

 

Deel dit artikel