Analyse
Gps-fabrikant TomTom verloor sinds begin 2016 al bijna 40 % op de beurs 1 jaar geleden - donderdag 18 februari 2016

Is dit geen goed moment om het aandeel in portefeuille te halen?

Neen. Zelfs na de stevige daling dit jaar, vooral te wijten aan de algemene malaise op de beurzen, lijkt het aandeel ons nog altijd duur. De koers-/winstverhouding is 29, wat erg hoog is i.v.m. het gemiddelde waarderingsniveau voor Europese aandelen op dit moment (koers/winstverhouding van 18). We zouden dan ook niet kopen.

 

De groep timmert aan haar herstel

De Nederlandse producent van autonavigatiesystemen had tot in 2014 sterk te lijden onder de forse opmars van concurrerende applicaties op smartphones, zoals Google Maps. De vraag naar gps-toestellen viel sterk terug, en datzelfde gebeurde met de omzet van TomTom: die slonk van 1,5 miljard euro in 2010 naar 1 miljard in 2015.

 

De groep begon zich dan ook te diversifiëren, onder andere in sporthorloges (hartslag, prestaties, enz.) en sportcamera's (als reactie op de Amerikaanse marktleider Gopro), en op de markt voor geheugenkaartjes sloot TomTom allianties af met grote groepen zoals Apple. De groep focust sterk op research om innoverende producten af te leveren en de concurrentie het nakijken te geven, maar dat is geen eenvoudige strategie in een markt waar veel kleine en erg dynamische bedrijfjes concurrerende apps ontwikkelen.

 

Eind 2015 overschreed de koers van het aandeel voor het eerst in zes jaar de kaap van de 10 euro en schoot hij zelfs even door tot 12 euro. TomTom had toen net meegedeeld dat ze een contract hadden afgesloten voor de levering van geheugenkaarten aan de taxidienst Uber, nadat eerder ook al contracten werden afgesloten met Apple en Volkswagen. Daarnaast zijn er ook regelmatig geruchten over een mogelijke overname van TomTom, waardoor de koers opveert. Ondanks het feit dat zowel het bedrijfsresultaat in het 4de kwartaal van 2015 als de vooruitzichten voor 2016 wat onder de verwachtingen bleven, lijken de groeivooruitzichten dus best goed. Maar de koers houdt al grotendeels rekening met de verwachte winstgroei.

 

Het Nederlandse Tomtom is de Europese nummer 1 in autonavigatiesystemen.

 

Deel dit artikel