Analyse
De uitgeverijsector gaat door een moeilijke overgangsfase 2 jaar geleden - woensdag 20 januari 2016

Sinds 1 januari 2015 zetten de Europese (+4,3 %) en wereldwijde indexen (+0,7 % in EUR) van de sector erg matige prestaties neer.

Reden is het structureel verval van de verkopen van de gedrukte uitgaven. Desondanks blijven de uitgeverijen zich maximaal inspannen om zich aan te passen aan het digitale tijdperk, maar niet alle aandelen uit de sector zijn interessant.
Verkoop Wolters Kluwer, Roularta en Telegraaf Media Groep.
RELX, Time Warner en Axel Springer mag u houden.
KOOP onze favoriet Pearson.

 

De opkomst en het succes van digitale producten bezorgden de uitgeverijsector een fikse kater. Doordat een deel van het lezerspubliek de actualiteit online en op sociale netwerken ging raadplegen, vielen de oplages en het aantal abonnementen fors terug. Daarnaast boerden ook de reclame-inkomsten achteruit (pijler van hun economisch model) door de komst van nieuwe concurrenten (Google, Facebook..). Tegelijk namen bij veel bedrijven de exploitatiekosten toe, zonder dat dit door een stijging van de inkomsten werd gecompenseerd. Als reactie hierop dreven tal van uitgeverijen hun verkoopprijzen op. Andere voerden herstructureringen door om hun marges op te krikken.

 

Het Britse Pearson blijft in deze sector onze topfavoriet. Wel moest de groep onlangs een winstwaarschuwing de wereld in sturen, waardoor de koers een dip kende. Onze ramingen op lange termijn blijven echter intact. En gezien de groep zich recentelijk uit de media terugtrok (afstoting van financiële bladen Financial Times en The Economist), is ze vandaag niet meer afhankelijk van de reclamemarkt en kan ze volop focussen op haar kernactiviteit, namelijk de educatieve en universitaire uitgaven. Dankzij deze strategie zou ze opnieuw met winstgroei kunnen aanknopen.

 

Telegraaf Media Groep, de moedermaatschappij van het dagblad De Telegraaf, kampt al jaren met een continue omzetdaling. Zijn gedrukte uitgave heeft steeds minder succes, de reclame-inkomsten staan onder druk en het dividend is sinds 2014 opgeschort. Uiteraard heeft dit een negatieve impact op de beurskoers. En ondanks de vele ontslagen zet de tendens zich alsmaar verder.

 

Het Belgische Roularta kon zijn Franse activiteiten (chronisch verlies) eindelijk van de hand doen. Na 3 jaar rode cijfers te hebben geschreven, boekte de groep in 2015 opnieuw winst (mede te danken aan prijsdaling papier). Over de volgende jaren zal het resultaat ook worden geboost door de afnemende schuldenberg. Maar gezien 60 % van de omzet afkomstig is uit reclameopbrengsten en Roularta actief is op een verzadigde markt, is de groep sterk blootgesteld aan geduchte concurrenten als Facebook, Google enz. Bovendien moet ze in haar tv-divisie (VTM…, ±60 % van de bedrijfswinst) opboksen tegen de komst van nieuwe concurrerende spelers en diensten zoals Netflix…

 

Een aantal spelers konden de overstap naar de digitale era mooi klaarspelen. Een goed voorbeeld hiervan is dat van het Duitse Axel Springer, dat erg bekende kranten uitgeeft zoals Bild en Die Welt. De uitgeverij stapte zo'n tiental jaren geleden op de digitale trein door in internetcontent te investeren en minder te focussen op papieren kranten. En al was deze strategie kostelijk in het begin, de laatste jaren wierp ze mooie vruchten af (stijgende resultaten). Vandaag maken de digitale activiteiten 60 % uit van de omzet en 75 % van de bedrijfswinst. De groep slaagde dus in haar opzet en de koers, die met zijn historisch hoogtepunt flirt (maar tegelijk correct gewaardeerd is), weerspiegelt dit succes.

 

Ook RELX en Wolters Kluwer konden de overgang naar het digitale tijdperk goed doorstaan. Deze 2 groepen actief in gespecialiseerde uitgaves (juridisch, wetenschappelijk, fiscaal, boekhoudkundig, medisch...), zijn maar weinig blootgesteld aan de reclamemarkt (minder dan 2 % van de omzet). Ook lijden ze vandaag niet meer onder het structureel verval van hun gedrukte uitgaves (nog amper 16 % van de inkomsten). Daarnaast zijn hun klanten (professionelen) trouw aan hun producten, die tegenwoordig veeleer digitale oplossingen zijn in plaats van doodgewone uitgaves. Dit biedt een mooie visibiliteit op de inkomende liquiditeiten en het dividend (dat regelmatig hoger gaat). En daar beide bedrijven 50 à 60 % van hun omzet in de VS draaien, profiteren ze vandaag bovendien van de stijging van de dollar.

 

Maar al zijn de verkopen van Wolters Kluwer afgelopen decennia vrijwel gestagneerd en doet de groep het nu stilaan beter, toch raden we u nog steeds aan dit aandeel te verkopen (duur). RELX, (ex-Reed Elsevier) dat kan bogen op meer dynamische verkopen, een grotere winstgevendheid en een guller dividend (rendement verwacht van ±3 % bruto), mag u echter houden.

 

Deel dit artikel