Analyse
Puik jaar 2015 voor voedings- en drankensector 2 jaar geleden - vrijdag 11 december 2015

De voedingssector klom sinds begin 2015 met 13,1 % en de drankensector met 21,1 %. Over dezelfde periode ging het gemiddelde van de wereldbeurzen 13,5 % hoger.

De voedingssector en de drankensector zullen in 2015 goed hebben geboerd dankzij puike resultaten en de fusies in de biersector. In 2016 zal het economisch herstel in Europa de sector verder stimuleren.
– Gezien de traditionele markten verzadigd zijn en afgeremd worden door de druk op de koopkracht, trachten de sectorspelers hun groei te boosten door nieuwe producten te lanceren, de prijzen van hun welbekende merken op te drijven en overnames te doen.
– De laatste jaren putten bedrijven hun groei vooral uit de ontluikende landen. De economische vertraging van deze markten weegt vandaag echter op de verkochte volumes.
De voedings- en drankensector is weinig riskant gezien de regelmatige generatie van liquiditeiten en de dividendstijgingen. Deze markten zijn dus ideaal als u op zoek bent naar defensieve aandelen. Wel hangt hieraan een prijskaartje! Gezien de huidige koersen (en na de koersstijging van bepaalde grote beursgenoteerde groepen) vinden we geen enkel aandeel koopwaardig. Bepaalde aandelen mag u houden (Bell, Coca-Cola, Diageo, Kraft, Mondelez) zolang ze een beperkt deel van uw portefeuille bestrijken.

 

Danone. Ondanks een reeks overnames blijft de Franse groep te bescheiden in omvang en overdreven gediversifieerd om in al haar activiteiten degelijk te presteren. Haar doelstellingen zijn te hoog gegrepen, rekening houdend met de vertraging in de groeilanden.

 

Nestlé. Het Zwitserse bedrijf profiteert van het opkomend economisch herstel in Europa en evolueert verder in de betere gezondheidsproducten (overname in de dermatologie). De groep ziet de toekomst rooskleurig in.

 

Kraft Heinz. Warren Buffett stak in maart in samenwerking met het investeringsfonds 3G Capital de lont in het kruit door Heinz met Kraft Foods te laten fuseren. De nieuwe entiteit is wereldwijd de nr. 5 van de voedingssector en bekleedt de 3e plaats in de VS (na Pepsico en Nestlé).

 

Het moeilijkste moet echter nog komen: de groei boosten, kosten besparen (1,5 miljard dollar tegen eind 2017) en de schuld binnen de perken houden. Toch vertrouwen we erop dat de groep in staat is haar doelstellingen te bereiken. Dankzij de internationale inplanting van de merken van Heinz, zal ze minder afhankelijk zijn van de Amerikaanse markt. Bovendien zal 3G Capital de winstgevendheid van de groep nauwlettend in het oog houden (erg streng wat kostenbesparingen betreft).

 

Mondelez. De koers van de voormalige divisie van Kraft kreeg vleugels dankzij o.a. de intrede in haar kapitaal van aandeelhoudersactivist William Ackman, die de markten aanzet te speculeren op een nieuwe toenadering in de sector. De geruchtenmolen heeft het onder meer over een overname door Pepsico of zelfs Kraft Heinz (weinig waarschijnlijk, integratie van Kraft en Heinz verre van afgerond).

 

AB InBev. In de biersector is een consolidatiegolf aan de gang. Deze kwam er doordat de westerse markten verzadigd zijn en ze steeds harder moeten opboksen tegen de groeiende concurrentie van artisanale bieren. Gezien de netelige situatie op de Amerikaanse en Braziliaanse markt, palmde AB InBev SABMiller in om zijn groei te boosten. Dankzij die overname zal de brouwer voet aan wal krijgen in Afrika en zich versterken in Latijns-Amerika. Maar ondanks de fikse duit die AB InBev voor SABMiller betaalt, zullen uit de fusie waarschijnlijk weinig synergieën voortvloeien.

 

Heineken. De Nederlandse groep lijfde in 2015 Sloveense en Jamaicaanse brouwers in. Maar globaal gezien vermeed ze de laatste jaren grootschalige fusies. Toch kan ze goed standhouden dankzij innovaties en kostenbesparingen! Maar een aantal merken die door AB InBev en/of SABMiller in de etalage zijn gezet in het kader hun fusie (dominante positie vermijden) zouden Heineken kunnen interesseren ter aanvulling van zijn aanbod.

 

Coca-Cola. De Amerikaanse groep lijdt onder een zwakke vraag naar frisdranken op haar meeste markten. Ze tracht haar verkopen opnieuw aan te zwengelen en vertrouwt hierbij op haar ijzersterke marketingkracht, besparingen en caloriearme dranken (betere omzetvooruitzichten). Ze blijft echter flink wat liquiditeiten genereren, waardoor ze een gul dividend kan uitkeren (grootste troef).

 

Deel dit artikel