Analyse
Sanofi: strategisch stappenplan 2 jaar geleden - vrijdag 13 november 2015

De verkopen van de diabetesbehandeling laten te wensen over en de strategie om hiertegen op te boksen, stelt niet gerust.

De volgende jaren zullen moeilijk blijven. De koers lijdt eronder, toch is het aandeel niet koopwaardig. 

HOUDEN.

 

Na een matig kwartaalresultaat baren de vooruitzichten zorgen: de groep voorziet nu een daling van de verkopen van haar diabetesbehandeling en wel tot in 2018 (t.o.v. stabiel resultaat voorheen). Om hiertegen op te boksen is Sanofi van plan tot 18 producten te lanceren over de periode 2014-2020, de onderzoekskosten op te drijven (stabiel de laatst 5 jaar) en tegen 2018 1,15 EUR per aandeel uit te sparen (voor belastingen). En gezien de moeilijkheden in de diabetes, de kosten voor het lanceren van nieuwe producten, het onderzoek en de herstructurering verwacht ze in 2016 en 2017 geen echte winststijging per aandeel. Vanaf 2018 zou de winst echter sneller moeten klimmen dan de verkopen, die van 2015 tot 2020 gemiddeld met 3 à 4 % per jaar zouden stijgen (zonder wisselkoerseffecten). Ook zou de groep haar filiaal dierengezondheid (weinig synergieën met andere activiteiten) en de Europese generieke tak (zwak en complex) kunnen afstoten. Verder zal ze haar dividend geleidelijk blijven optrekken. We tippen op een winst per aandeel van 4 EUR in 2015, 4,05 EUR in 2016 (t.o.v. 4,10 voorheen) en 4,10 EUR in 2017.

 

Koers op het moment van de analyse: 81,36 EUR

 

Het Franse Sanofi bezit een ruime portefeuille geneesmiddelen op voorschrift, generieken en voorschriftvrije geneesmiddelen, producten voor dieren en vaccins. De groep heeft het biotechbedrijf Genzyme overgenomen dat gespecialiseerd is in zeldzame ziekten.

 

Deel dit artikel