Analyse
Bedrijven: wie gaat echt voor het milieu? 2 jaar geleden - dinsdag 17 november 2015

Enkele weken voor het Sustainable Innovation Forum op de Klimaatconferentie in Parijs zetten we voor u de aandelen uit onze selectie op een rijtje die klaar lijken om de milieu-uitdagingen van morgen aan te gaan.

Regelgeving: vijand of bondgenoot?

De lotgevallen van Volkswagen (emissieschandaal) en BHP Billiton (dijkbreuk en dodelijke modderstroom in Brazilië) brengen ons pijnlijk in herinnering dat de relatie tussen ondernemingen en milieuzorg niet altijd vanzelfsprekend is. Toch mogen we niet blind zijn voor het feit dat er op milieuvlak ook al veel vooruitgang is geboekt. De hoofdreden daarvoor ligt bij de almaar strengere wetten en regels, zowel t.a.v. bedrijven als van hun producten. Uiteraard zien sommige bedrijven die regelgeving in de eerste plaats nog altijd als een bedreiging voor hun omzet (brengt gevoelig hogere kosten met zich mee), maar toch zijn er ook die inzien dat strengere regels in hun voordeel kunnen spelen als ze erin slagen om ze na te leven, of zelfs beter te doen dan dat, en hun concurrenten het juist laten afweten. Zo krijgen zij immers een concurrentievoordeel.

 

Dat is bijvoorbeeld het geval voor de Europese chemiesector, die zich moest plooien naar de strengere milieu-eisen, maar zich daardoor ook nog meer ging specialiseren en een manier vond om competitief te blijven t.o.v. zowel de Aziatische (milieunormen minder streng, arbeidskrachten goedkoper) als de Amerikaanse concurrentie (veel lagere energiekosten). En er zijn nog voorbeelden. Zo spon, ondanks het recente schandaal bij VW, de Europese autosector garen bij de strenge normen inzake veiligheid en motorprestaties om op te boksen tegen de tot voor kort verstikkende concurrentie van de Japanse autobouwers.

 

Consument en aandeelhouders mee op de trein

Naast de belangrijke rol van de wetgever, is ook die van de consument niet te verwaarlozen. Milieuoverwegingen zijn inmiddels steeds meer ingeburgerd en de consument beseft ook dat ze gepaard gaan met energie-, en dus met geldbesparingen. Zo maakt de almaar duidelijkere vermelding van de technische prestaties van producten (bijv. de energieklasse van huishoudtoestellen) het voor de consument mogelijk om het beste te kiezen voor de planeet, maar ook voor zijn portemonnee.
Daarnaast laten ook de aandeelhouders van beursgenoteerde bedrijven zich niet onbetuigd, omdat ze beseffen dat een bedrijf dat optimaliseert en zijn productieprocessen duurzamer maakt, een belangrijk concurrentievoordeel verwerft en zo waarde genereert voor zijn stakeholders.

 

Innoverende bedrijven in onze selectie

In onze aandelenselectie steken verschillende bedrijven die bewust voor duurzame innovatie gaan:

 

Veolia Environnement is rechtstreeks actief in milieuzorg en als wereldleider in watergerelateerde diensten en nummer twee in afvalverwerking, focust sinds kort ook op activiteiten met een hogere toegevoegde waarde (en minder harde concurrentie), zoals afvalwaterzuivering.

 

In de chemiesector is Solvay bijzonder actief in de ontwikkeling van speciale polymeren om auto's en vliegtuigen lichter te maken en zo hun verbruik te drukken, evenals in het verhogen van de capaciteit van batterijen en zonnepanelen.

 

Als uitrustingsbedrijf voor de autosector integreerde Valeo het terugdringen van de CO2-uitstoot in zijn strategie. Zo mikt de divisie aandrijfsystemen (26% van de omzet) resoluut op de ontwikkeling van innovatieve oplossingen voor een lager verbruik. Ondanks de mooie groeivooruitzichten is het aandeel vandaag echter duur. Het Belgische Melexis produceert halfgeleiders om voertuigen minder vervuilend en zuiniger te maken.

 

In de financiële sector zeggen steeds meer banken dat ze met milieuoverwegingen rekening houden in hun eigen beleggingsbeleid, maar ook bij het al dan niet financieren van investeringsprojecten. Ook sommige verzekeraars volgen dat voorbeeld: zo kondigde Axa aan dat het zich tegen eind 2015 helemaal wil terugtrekken uit steenkool en dat het zijn groene investeringen tegen 2020 maar liefst wil verdrievoudigen.

 

Meer algemeen engageerden drankenreus Coca-Cola en industrieel concern General Electric zich om tegen 2020 hun ecologische voetafdruk met respectievelijk 25 en 20% te verminderen, terwijl Apple er prat op gaat dat het voor zijn activiteiten in de VS 100% hernieuwbare energie gebruikt. Cisco toont zich dan weer een van de beste leerlingen van de klas inzake het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen over zijn volledige logistieke keten en bijna 100% van de producten van het bedrijf zijn gerecycleerd.

 

Niet enkel woorden

Hopelijk maken deze en heel veel andere bedrijven ook echt werk van hun goede bedoelingen. Er zijn helaas ook nog een pak ondernemingen die er niet voor terugdeinzen om hun "groene karakter" enkel en alleen als marketingargument te gebruiken en die er bitter weinig concrete daden tegenover stellen. Als u interesse hebt in deze problematiek, en specifiek in een duurzamere en ethisch verantwoorde financiële sector, vindt u o.a. veel nuttige info op www.fairfin.be.

 

Deel dit artikel