Analyse
VW stuurt schokgolf doorheen de autosector 2 jaar geleden - vrijdag 25 september 2015

Het schandaal zal ook gevolgen hebben voor andere spelers. Wat zal de impact zijn voor de Belgische bedrijven D'Ieteren en Umicore?

Amper enkele maanden nadat Volkswagen de titel van 's werelds grootste autobouwer wegkaapte voor de neus van Toyota, krijgt de Duitse groep nu een ferme uppercut te verwerken. VW gaf toe dat het met software knoeide om de emissiewaarden van sommige dieselmodellen op te schonen. Hoe groot de impact van het schandaal uiteindelijk zal worden, is op dit moment nog niet te overzien, maar we staan alvast even stil bij de gevolgen voor D'Ieteren, de Belgische invoerder van de VW-merken, en voor Umicore, de Belgische producent van autokatalysators.
Wie durft, mag Volkswagen VZ HOUDEN.
Voor D’Ieteren blijft ons advies VERKOPEN.
Umicore mag u nog altijd KOPEN.

 

Volkswagen

Gesjoemel met uitstootwaarden, een fameuze schandvlek op de reputatie van de groep, een winstwaarschuwing, ontslag van de CEO... Volkswagen beleeft momenteel een van de zwaarste crisissen in zijn geschiedenis. De autoriteiten van diverse landen, waaronder de VS en Duitsland, zullen de zaak nader onderzoeken. Diverse advocatenkantoren organiseren zich nu al om collectieve claims aan te spannen in naam van hun klanten, en wellicht zullen ook sommige aandeelhouders niet passief blijven toekijken. De financiële gevolgen van het schandaal zijn op dit moment moeilijk exact te becijferen. Van het Environmental Protection Agency, het federale milieuagentschap in de VS, dreigt de groep een boete te krijgen van zowat 18 miljard dollar, maar vaak wordt er in dit soort affaires een minnelijke schikking getroffen voor een lager bedrag. Daarnaast zal VW zowat 11 miljoen wagens moeten terugroepen en uiteraard zelf opdraaien voor de kosten daarvan, en dreigt ook het prijskaartje voor juridische procedures en eventuele schadevergoedingen hoog op te lopen. Voorlopig gaat VW in zijn rekeningen voor het derde kwartaal een provisie boeken van 6,5 miljard euro (13 EUR per aandeel). Of dat zal volstaan is vandaag moeilijk te bepalen, maar rekening houdend met die onzekerheid verhogen we de risicograad van het aandeel van 3 naar 4.
Volgens ons heeft Volkswagen voldoende middelen om er weer bovenop te geraken, maar het is nu zaak om eerst de grootste storm te doorstaan. De winstvooruitzichten van de groep op korte en middellange termijn zijn bovendien vrij zwak. Hoewel het aandeel na zijn duikvlucht deze week allerminst duur is, raden we u in de huidige context toch niet aan om te kopen. Hebt u VW al in portefeuille en schrikt het risico u niet af, dan mag u houden.

 

D’Ieteren

Voor D’Ieteren genereert de invoer van voertuigen van de VW-groep een derde van zijn courante winst vóór belastingen. De kosten voor het terugroepen van diverse modellen (op dit moment maakt men voor België gewag van 400.000 wagens) moeten in principe volledig door VW gedragen worden, maar het geschonden imago van de Duitse autobouwer zal onvermijdelijk ook een impact hebben op de verkoopcijfers en het marktaandeel in België (waarvan we net hoopten dat die zich dit jaar zouden stabiliseren). Hoe de consument precies zal reageren, is op dit moment nog niet in te schatten. Veel zal afhangen van de verdere evolutie van het dossier. En bijvoorbeeld ook van het feit of er nog andere constructeurs zich aan gelijkaardig gesjoemel bezondigd hebben... Hoe dan ook twijfelden we vóór het VW-schandaal al aan de capaciteit van D'Ieteren om zijn rentabiliteit op te krikken, en de recente ontwikkelingen zetten ons verkoopadvies dan ook alleen maar nog meer kracht bij.

 

Umicore

Het Belgische chemiebedrijf Umicore produceert ook katalysators voor de autosector. Die activiteit is goed voor ±30% van de bedrijfswinst. Wat de impact van het VW-schandaal zal zijn, is ook hier nog koffiedik kijken vandaag. Umicore heeft met zijn katalysators een wereldwijd marktaandeel van zowat 30%, en VW is dus zeker niet de enige klant. Het schandaal zou de consument ertoe kunnen aanzetten om dieselwagens de rug toe te keren (±20% van de automarkt wereldwijd, 40 à 50 % in Europa), wat geen goed nieuws is voor Umicore omdat de katalysators voor dieselmotoren complexer en bijgevolg ook duurder en rendabeler zijn dan die voor benzinemotoren, maar anderzijds zou de affaire er diverse autoriteiten kunnen toe aanzetten om nog strengere normen te gaan hanteren, wat op termijn dan wel weer voordelig kan uitdraaien voor de groep. Bovendien staat Umicore, na drie jaar waarin het zijn winst zag dalen, nu voor een periode waarin de bedrijfswinst normaal zal aantrekken. De koers van het aandeel werd recentelijk te hard afgestraft door de ongerustheid over de vertraging van de Chinese economie en de gevolgen daarvan voor de autosector en de prijzen van edelmetalen. Alles bij mekaar handhaven we dan ook ons koopadvies.

 

Koers op het moment van de analyse:

Volkswagen VZ: 114,10 EUR

D’Ieteren: 35,02 EUR

Umicore: 34,99 EUR

 

Deel dit artikel