Analyse
China devalueert yuan: gevolgen 2 jaar geleden - dinsdag 18 augustus 2015

Welke aandelen uit welke sectoren dreigen hieronder te lijden?

Vorige week liet de Chinese centrale bank de referentiekoers van de yuan t.o.v. de dollar met bijna 4 % dalen. De Chinese autoriteiten willen hun munt laten uitgroeien tot een referentiemunt op wereldniveau, ze willen hun exportbedrijven helpen, en een antwoord vinden op de waardedaling van vele andere Aziatische munten.
De
gevolgen van hun beslissing zouden voelbaar kunnen worden tot ver buiten China. Beperk Chinese beleggingen tot 10% van uw portefeuille.

 

WELKE GEVAAR VOOR WELKE SECTOREN?

Luxesector

Met hun aankopen in China zelf, en in het buitenland, zijn de Chinezen goed voor zowat 45 % van de wereldwijde omzet in de luxesector. In Europa, waar er geen forse luxetaks is zoals in China, vertegenwoordigen ze ± 1/3 van alle aankopen. Voor een groep zoals LVMH, onderschat de rechtstreekse blootstelling aan China (27% van de omzet) dan ook het reële belang van de Chinezen. De zwakkere yuan (zeker als de daling zich nog zou doorzetten) dreigt de koopkracht van de Chinezen in het buitenland aan te tasten, en dus de omzet van de hele luxesector.

 

Daartegenover staat dat de grote luxegroepen hun prijzen in China zelf zouden kunnen terugschroeven, maar dat zou dan weer op hun resultaten wegen. Ondanks hun recente koersdalingen zijn we voorzichtig en verkopen we naast LVMH ook Swatch Group, Richemont en Hermès.

 

Autosector

Ook de autosector vertoont een grote blootstelling aan China. Het land groeide op korte tijd uit tot de grootste markt ter wereld en is de belangrijkste afzetregio voor Europese constructeurs zoals VW, Peugeot en BMW. Die zijn dan ook heel alert als de verkoop in China vertraagt.

 

Zo schroefde Volkswagen recentelijk de ambities voor zijn wereldwijde leveringen terug, net door de vertraging in China. BMW sluit dan weer een bijstelling van zijn verwachtingen niet uit indien de "uitdagingen in China" blijven toenemen. PSA mikte begin dit jaar nog op een groei van 7% maar verwacht nu nog slechts een stijging van 3% op de Chinese markt. Het potentieel van China blijft erg groot, maar de jaren van dubbele groeicijfers lijken nu toch definitief voorbij. Op heel korte termijn zal de devaluatie van de yuan slechts een beperkte impact hebben op de resultaten van de Europese constructeurs (meestal ingedekt tegen wisselkoersvariaties). Voorlopig handhaven we onze winstramingen. De sector boerde de voorbije dagen stevig achteruit, maar is in onze ogen nog altijd niet koopwaardig.

 

Grondstoffensector

De grondstoffensector kampte al met overcapaciteit en krijgt nu weer rake klappen. De vrees voor een bijkomende daling van de Chinese vraag (naar o.a. ijzererts en koper) haalde de koersen onderuit en de zware investeringen van de voorbije jaren in combinatie met de huidige onzekerheid pleiten niet voor een snel herstel. Integendeel, verdere dalingen zijn niet ondenkbaar.

 

Op middellange termijn zal de vraag evenwel op een aanvaardbaar niveau blijven en zullen productiebeperkingen de prijzen weer laten opveren. Dat hebben ook de spelers uit de sector begrepen en ze schorten nieuwe exploratieprojecten voorlopig op. Rio Tinto dook 4,8% lager maar is goed geplaatst om zijn voordeel te doen wanneer de sector terug aantrekt.
De staalsector deelde mee in de brokken. Arcelor Mittal (-8,5%) tracht de impact te beperken maar ziet zijn rentabiliteit nog altijd afkalven. Schnitzer Steel (+2,2 %) moet na zijn herstructureringen munt kunnen slaan uit een toekomstige heropleving.

Deel dit artikel