Analyse
Deceuninck: halfjaar boven de verwachtingen 3 jaar geleden - donderdag 23 juli 2015

Over het 1e halfjaar klommen de omzet en de marges meer dan voorzien.

Maar gezien de concurrentie en de stijging van de financiële lasten en belastingen trekken we onze ramingen niet op.
HOUDEN.

 

In het 1e semester steeg de omzet met 18,1 % (7,2 % zonder overnames), al is dit deels te danken aan de wisselkoerseffecten. Daarnaast gaan de verkochte volumes alsmaar hoger (+3,1 % in 1e kwartaal, +4,6 % in 2e). De VS blijft het erg goed doen, de Turkse markt is stabiel en de situatie in Europa betert. In Frankrijk veerden de verkochte volumes in het 2e kwartaal eindelijk op. Deze tendens zou zich moeten voortzetten dankzij het toenemend consumentenvertrouwen en de fiscale stimuli om "groene" uitgaven te doen. Wat de marges betreft werd de prijsverhoging van pvc (sinds maart door productieproblemen bij Europese chemiebedrijven) ruimschoots gecompenseerd door de omzetstijging, de kostenbesparingen en prijsstijgingen. T.o.v. een jaar geleden klom de EBITDA+ met 73 % op vergelijkbare basis. De pvc-prijs heeft nu een record bereikt maar zou, gezien het aanbod nu weer op een normaal peil is, opnieuw moeten zakken. Toch handhaven we als gevolg van de forse concurrentie in de sector en de stijgende financiële lasten en belastingen onze winstramingen per aandeel (hoger dan de verwachtingen van de markt): 0,09 EUR in 2015 en 0,12 EUR in 2016.

 

Koers op het moment van de analyse: 2,185 EUR

 

Het Belgische bedrijf Deceuninck behoort tot de drie grootste Europese producenten van pvc-profielen, van het ontwerp tot de extrusie, voor de bouwsector (deuren, ramen…). De groep realiseert 1/3 van de verkopen in Oost-Europa en Duitsland. West-Europa (zonder Duitsland) is goed voor 1/3 van de verkopen en de VS voor 14 %. Met de overname van PIMAS (eind 2014) de groep 27 % omzet in Turkije boeken (20 voorheen).

 

Deel dit artikel