Analyse
De autosector en de zelfrijdende auto 2 jaar geleden - vrijdag 10 juli 2015

De autosector bereidt zich voor op de opmars van de zelfrijdende auto.

Voorlopig zien we geen redenen om onze adviezen voor de sector te wijzigen. De aandelen BMW, Daimler, VW, Peugeot en Renault mag u nog altijd houden. Verkoop FCA. Bij de bedrijven actief in rijassistentiesystemen kopen we enkel de grote en sterk gediversifieerde groepen Intel en Texas, evenals het Belgische Melexis dat bijna 90 % van zijn omzet in de autosector realiseert. 

 

Wedren naar handenvrij

De zelfrijdende auto is geen droom meer. Google voerde in 2010 zijn tests op en lijkt het verst te staan. De volledig autonome wagen van het technologiebedrijf heeft inmiddels al ruim een miljoen kilometer op de teller. Autobouwer Tesla gaat er prat op dat zijn model 90% van de tijd volledig zelfstandig rijdt. En ook constructeurs zoals o.a. Volkswagen, Daimler en Toyota zijn volop in de race gestapt.

 

Nog niet voor morgen

Ondanks de enorme vooruitgang, zijn er nog diverse hindernissen alvorens we zelfrijdende auto's meer in het straatbeeld zullen zien:

 

– Ten eerste is er de regelgeving. Tot op heden is het wettelijk verplicht dat bestuurders op elk moment de controle over hun voertuig behouden. Als auto's steeds autonomer worden, zal bij ongevallen al snel het probleem rijzen van wie verantwoordelijk is.
– Ten tweede is er het prijskaartje: de laserscanner die Google gebruikt, kost ruim 70.000 USD... Het moet dus nog een stuk goedkoper alvorens er nog maar kan worden gedacht aan een bredere commercialisering.
– En ten derde, niet onbelangrijk, staan veel mensen wellicht niet te springen om zich "te laten rijden" en enerzijds de controle en anderzijds hun rijplezier uit handen te geven.

 

Uiteenlopende verwachtingen

De hoop en ambities lopen sterk uiteen. Zo mikken Google en Tesla al op een massaproduct tegen 2020, terwijl anderen denken dat het nog zeker 10 à 15 jaar wachten is op de echte marktintroductie van de zelfrijdende auto. Het ene studiebureau tipt tegen 2035 op een aandeel van 10% in de wereldwijde autoverkoop (12 miljoen stuks), een ander op 75% (goed voor 95 miljoen voertuigen)...

 

Geleidelijke evolutie

Volgens ons zullen we veeleer een geleidelijke evolutie zien, met steeds meer automatisering en actieve veiligheidsvoorzieningen, in eerste instantie op de topmodellen uit het gamma, pas daarna ook bij de middenklassers. Sommige auto's beschikken vandaag al over een systeem van automatische sneilheidsaanpassing, een noodremsysteem, waarschuwingssystemen bij vermoeidheid, zelfstandig parkeren, enz. Binnenkort zal wellicht een nieuwe stap worden gezet met automatisch rijden in files en op autosnelwegen.

 

Nog geen reden tot paniek

Zal de komst van de zelfrijdende auto en de inspanningen van Google op dit vlak het einde inluiden van het economisch model van de autoconstructeurs? Volgens ons zal het niet zo'n vaart lopen en hoeft de autosector nog niet meteen te vrezen dat de verkoopcijfers zullen crashen. Google is o.i. trouwens ook niet van plan om een volwaardig autobouwer te worden. Het heeft daar de knowhow niet voor en het is de technologiereus wellicht vooral te doen om het verzamelen van gegevens die het dan kan gebruiken om software te ontwikkelen.

 

De traditionele constructeurs beheersen nog altijd de essentiële schakels in de keten (toelevering, productie en distributie). En sommigen staan trouwens zelf al ver met hun eigen oplossingen. Dat wil echter niet zeggen dat ze rustig op beide oren mogen slapen en hun positie in de toekomst op geen enkel moment bedreigd kan worden.

 

Hulp van specialisten

De werking van zelfrijdende auto's steunt in grote mate op elektronische "zintuigen" (radars, lasers, camera's, gps-systemen, enz.). Die hebben software nodig om alle radertjes met elkaar te verbinden en het geheel goed te laten samenwerken in een complexe omgeving. Noch de autobouwers, noch bedrijven zoals Google hebben alle competenties in eigen huis, en ze moeten dus samenwerken met diverse partners (zie tabel). Weinigen zijn uitsluitend bezig met autonome wagens. Ook halen de meeste slechts een (klein) deel van hun omzet uit rijassistentiesystemen.

 

Bedrijven die onderdelen voor rijassistentie kunnen leveren
Activiteit
Naam
Koers
Beurs
Advies
Halfgeleiders
Melexis
48,74 EUR
Brussel
Kopen
Intel
28,93 USD
Nasdaq
Kopen
Texas
48,11 USD
Nasdaq
Kopen
Qualcomm
61,86 USD
Nasdaq
Houden
NVIDIA
19,41 USD
Nasdaq
Houden
Uitrustingsbedrijven autosector
Valeo
131,15 EUR
Parijs
Verkopen
Continental
208,20 EUR
Frankfurt
Verkopen
Delphi
77,94 USD
New York
Verkopen
Magna Int.
54,91 USD
New York
Houden
Mobileye
56,89 USD
New York
Verkopen
Software
Luxoft H.
57,73 USD
New York
Verkopen
Covisint Softw.
3,21 USD
Nasdaq
Verkopen
Geolokalisatie
Nokia (Here)
5,94 EUR
Helsinki
Verkopen
TomTom
9,85 EUR
Amsterdam
Houden

 

Deel dit artikel