Analyse
Euronav: koopt 4 nieuwe tankers 3 jaar geleden - vrijdag 19 juni 2015

Euronav koopt op de tweedehandsmarkt 4 nieuwe VLCC-tankers en neemt een optie op 4 andere.

De groep is goed geplaatst om te profiteren van de opverende transporttarieven, die na 6 crisisjaren opnieuw winstgevend zijn. We verwachten een erg gul dividend.
KOPEN.

 

Tussen de bestelling van een schip en de levering ervan, kan 3 à 4 jaar verstrijken. Gezien de transporttarieven fors kunnen schommelen in functie van de vraag en het aanbod, dreigen grote spelers als Euronav dus vaak tegen de stroom van die cyclus in te gaan. Zo kan een schip worden besteld wanneer de markt het goed doet en worden geleverd in volle crisis! Om dit te vermijden koopt en verkoopt Euronav uitsluitend schepen op de tweedehandsmarkt en houdt het hierbij rekening met de vraag en het aanbod. Een strategie die loont. Zo zijn de 15 VLCC-schepen gekocht in januari 2014 vandaag 25 à 30 % meer waard dan toen. En al zijn de prijzen ondertussen geklommen, Euronav slaagde erin om de 4 VLCC-schepen 5 à 8 % goedkoper op de kop te tikken vergeleken met de prijzen die bij vorige gelijkaardige transacties werden gehanteerd. De prijzen sinds begin 2015 liggen momenteel iets boven onze verwachtingen. Voorzichtigheidshalve trekken we onze winstramingen nog niet op. Wel kan de aandeelhouder voor 2015 een dividendrendement van minstens 5,5 % netto verwachten!

 

Koers op het moment van de analyse: 13,355 EUR

 

Het Belgisch bedrijf Euronav is een van de grootste onafhankelijke zeevervoerders ter wereld van olie en olieproducten (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). Ongeveer 30 % van zijn vloot is gedekt door langetermijncontracten.

 

Deel dit artikel