Analyse
AB InBev: advieswijziging 3 jaar geleden - vrijdag 8 mei 2015

Dankzij de premiummerken en de groeilanden was het 1e kwartaal beter dan voorzien.

We raden u aan dit weinig riskante aandeel niet meer te verkopen.
HOUDEN.

 

De groep boekte een uitmuntend kwartaalresultaat. Wel is de stijging van de winst per aandeel (+136 % tot 1,45 EUR) deels te danken aan de zwakke euro en vooral de stijging van de uitzonderlijke financiële resultaten. Maar zonder wisselkoerseffecten, afstotingen en overnames klom de bedrijfswinst met slechts 11,8 %. De omzetstijging (+6,2 % op vergelijkbare basis) is echter een mooie verrassing. De moeilijkheden in de VS (omzet: -3,8 %) worden gecompenseerd door de goede resultaten van de premiummerken in de groeilanden, Brazilië inbegrepen, o.a. dankzij het merk Budweiser. Al is Budweiser nog steeds geen referentie wereldwijd (zoals Coca-Cola in de soft drinks), het merk wordt nu meer verkocht buiten de VS dan in dat land zelf, een troef. We handhaven onze winstramingen op 4,70 EUR voor 2015 en 5,10 EUR voor 2016. AB InBev blijft echter met problemen kampen: zo zakten de verkochte volumes met 1,2 % en ondanks het strikt kostenbeheer is het stijgingspotentieel van de winstgevendheid beperkt. De overname van een grote sectorspeler zou soelaas brengen maar de hoge prijs die de groep zou moeten betalen, maakt een dergelijke operatie minder interessant.

 

Koers op het moment van de analyse: 107,75 EUR

 

AB InBev, in 2008 ontstaan door de overname van het Amerikaanse Anheuser-Busch door het Belgisch-Braziliaanse InBev is met een marktaandeel van 25 % de grootste brouwerijgroep ter wereld. Bekende merken zijn o.m. Stella Artois, Jupiler, Budweiser, Beck’s, Brahma…

 

 

Deel dit artikel