Analyse
TomTom op weg naar groei 2 jaar geleden - vrijdag 17 april 2015

Er wordt opnieuw gespeculeerd over de Nederlandse groep (noteert op de beurs van Amsterdam). Dit is het gevolg van het evoluerende activiteitsdomein van Nokia.

De koers ging hierdoor al bijna 50 % hoger sinds begin 2015, is goed voor 30 maal de winst per aandeel en houdt ruimschoots rekening met de recente evolutie (contracten, speculatie). Gezien het beperkte potentieel is het dan ook niet koopwaardig.
HOUDEN.

 

Groei na de crisis?

TomTom heeft 5 moeilijke jaren achter de rug. Het leed immers enorm onder de concurrentie van gratis applicaties zoals Google Maps. De omzet, gegenereerde liquiditeiten en winst vielen hierdoor onophoudelijk terug. Maar voor 2015 tipt de groep voor de eerste maal sinds een lange tijd op een inkomstenstijging.

 

Rekening houdend met de dalende verkopen van losse apparaten sloot het akkoorden met autoconstructeurs (Fiat, VW, Audi…) opdat zij hun modellen zouden uitrusten met navigatiesystemen en kaarten. Gezien men een boom verwacht van slimme apparaten in auto's (verkeersinformatie in realtime, sociale platformen, weerbericht,...), zou deze markt nog moeten groeien.

 

Ook is TomTom aanwezig op de groeiende markt van sporthorloges (oriëntatie, monitoring prestaties...). Deze activiteit draagt echter nog maar weinig bij tot de omzet.

 

Ten slotte is de groep via overnames actief in het beheer van wagenparken.

 

Speculaties

Daar Nokia zich wil versterken in de telecomuitrustingen (gerucht bod op Alcatel-Lucent), wordt gefluisterd dat de Finse groep haar divisie kaarten zou kunnen verkopen aan bv. Apple. Gezien de prijzen die de ronde doen, wordt ook over de waarde van TomTom gespeculeerd en het feit dat deze laatste zou kunnen worden overgenomen tegen een voor de aandeelhouder mooie prijs. 

 

Koers op het moment van de analyse: 8,20 EUR

 

TomTom is de Europese nr. 1 op het vlak van autonavigatiesystemen: draagbare gps'en voor auto's, sporters... (65 % van de inkomsten), ingebouwde gps'en (11 %), licenties op kaarten (12 %), hulp bij het beheer van wagenparken (12 %). De groep boekt 3/4 van haar omzet in Europa.

 

Deel dit artikel