Analyse
WPP: gaat op zijn elan verder 2 jaar geleden - donderdag 19 maart 2015

De mislukte fusie tussen Publicis en Omnicom werkte in het voordeel van WPP dat zijn leiderspositie op de reclamemarkt op die manier kon versterken.

Bovendien had dit een positief effect op de reeds rooskleurige vooruitzichten. De koers houdt ermee rekening.
HOUDEN.

 

In 2014 werd de activiteit geboost door talrijke reclame-evenementen maar ook door de geflopte fusie tussen Omnicom en Publicis, waardoor WPP nieuwe klanten kon lokken. De wisselkoerseffecten zorgden echter voor een domper. Niettemin ging het jaarresultaat fors hoger. De nettowinst klom met 14 % tot 82 p. per aandeel en overtrof hierbij onze verwachtingen. Dit was te danken aan de uitstekende prestaties zowel op bedrijfsniveau (mede dankzij overnames) als op financieel niveau (sterke daling financiĆ«le lasten). Bijgevolg is de groep erg enthousiast over 2015 (hoewel het jaar minder reclame-evenementen telt dan 2014). De puike prestatie in januari bevestigt het optimisme van de groep: de omzet klom toen met 3,9 % t.o.v. een jaar voorheen (zonder afstotingen en overnames), wat hoger ligt dan de jaarlijkse stijging van 3 % die de groep beoogt. Bovendien zal het resultaat worden opgepept door de recente daling van het pond tegenover de dollar. We trekken dan ook onze winstramingen op tot 83 pence in 2015 (t.o.v. 80 voorheen) en tot 90 pence in 2016 (t.o.v. 88).

 

Koers op het moment van de analyse: 1 583,00 pence

 

Na de mislukte fusie van het Amerikaanse Omnicom en het Franse Publicis is het Britse WPP opnieuw de nr. 1 geworden op het vlak van reclame en marketingdiensten. Het verleent marketingdiensten aan alle bedrijven van de Dow Jones 30-index.

 

Deel dit artikel