Analyse
Europese tv-zenders krijgen het hard te verduren 2 jaar geleden - vrijdag 5 december 2014

De grote Europese televisiebedrijven kampen met een moeilijk boekjaar. Hun vooruitzichten blijven somber ogen als gevolg van het povere economische klimaat.

Al viel hun beurskoers terug, toch we vinden geen enkel groot aandeel uit de sector koopwaardig. Wel aantrekkelijk zijn de aandelen van telecomoperatoren die in de tv-sector aan het groeien zijn, namelijk Vodafone et AT&T.

 

Crisis

Door de economische crisis en de afgenomen consumptie moesten adverteerders in hun budget snoeien, met een weerslag op de inkomsten van de tv-zenders. Vooral de zenders uit de zuiderse landen (Mediaset Italië en Spanje) lijden hieronder maar ook het Franse TF1 en M6. Het Britse BSkyB en het Duitse RTL Group en ProSieben kennen daarentegen een lichte groei. Gezien de conjunctuur zouden de inkomsten van de grote tv-maatschappijen in de volgende jaren met maximum 3 % klimmen (amper beter dan tussen 2010 en 2013).

 

Verandering

Al jaar en dag telt de Europese tv-sector naast de historische openbare omroepen ook commerciële zenders, die in de loop der tijd zijn gegroeid. Hoewel de Europese kijker steeds meer tijd voor de buis spendeert (4u. 6 min. per dag in 2013), lijdt de sector sinds een paar jaar onder het succes van online tv, nieuwe formules (abonnementen, VOD…) of mogelijkheden (pc, tablet, smartphone) om uitzendingen te bekijken.

 

De sector evolueert en tv-zenders promoten volop een gepersonaliseerd aanbod, de betaling via kaart of abonnement. Bij het Amerikaanse Netflix bv., dat recentelijk zijn intrede deed op de Belgische markt, kunt u zich abonneren op een waaier aan films en series. Telecomoperatoren (Belgacom en Telenet, AT&T, BT en weldra Vodafone) verkopen dan weer hun eigen content, o.a. op het vlak van sport. Nieuwe trends waartegen groepen afhankelijk van reclame-inkomsten, moeten opboksen.

 

Antwoorden

Om hun winst te stutten, beknibbelen zenders op hun productiebudget, dat goed is voor 60 % van de kosten of zelfs meer. Ook belanden weinig winstgevende activa in de etalage. Daarnaast nemen sommige spelers concurrenten over om zich op hun markt te versterken of op andere markten te vestigen en zo tevens schaalvoordelen te genereren.

 

Groepen actief in betaal-tv hebben de meeste kans om uit de huidige situatie een graantje mee te pikken en hun inkomst per klant op te drijven. Algemene zenders en zenders die van reclame afhangen, staan daarentegen in de frontlinie.

 

Weinig opportuniteiten

Globaal gezien was 2013 een goed jaar voor de aandelen uit de tv-sector. En sinds begin 2014 evolueren ze in lijn met het Europese gemiddelde (+8,4 %). Bij ons is Roularta zelfs met 7 % geklommen. De mediagroep slaagde er immers in dit jaar opnieuw winst te boeken. Ook dreef een grote Spaanse investeerder zijn belang in de groep op. Andere grote spelers daarentegen boekten al flink wat verlies (RTL: -13,6 %, TF1 : -5,9 %, Mediaset :-8,3 %, ProSieben : -1 %). Desondanks zijn deze aandelen niet koopwaardig…

 

De groeivooruitzichten zonder overnames zijn zwak rekening houdend met de Europese economische situatie (koopkracht onder druk, hoge werkloosheid) en het succes van de concurrenten (o.a. telecomoperatoren). De verwachte groei op lange termijn in de tv-sector ligt dus veel lager dan in andere sectoren.

 

Tal van spelers keren vaak meer dan 70 % van hun winst uit in dividenden, (rendement van 5 tot 7 % bruto) om hun aandeelhouders niet te verliezen. Deze dividenden zijn echter bedreigd door de investeringen, waar de groepen niet onderuit kunnen, willen ze tegen de concurrentie opboksen.

 

AANDELEN UIT DE EUROPESE TV-SECTOR

Bedrijf
Beurs
Koers
Commentaar
Advies
RTL Group
Brussel
78,03 EUR
Moet nodig investeren, dus dividend bedreigd
Verkopen
Brussel
11,25 EUR
Lijdt onder zijn divisie gedrukte media
Verkopen
ProSiebenSat.1
Frankfurt
34,14 EUR
Overweegt kleinschalige overnames
Houden
TF1
Parijs
12,64 EUR
Lijdt onder de crisis op de Franse reclamemarkt
Verkopen
MetropoleTV (M6)
Parijs
15,57 EUR
De winst voor 2014 stagneert
Houden
Mediaset
Milaan
3,16 EUR
Moeilijk jaar op de Italiaanse reclamemarkt
Verkopen
Mediaset Spanje
Madrid
10,24 EUR
Kostenbesparingen, drijft eigen productie op
Verkopen
BSkyB
Londen
926 pence
Belangrijke overnames in Italië en Duitsland
Houden
Vodafone (telecom)
Londen
223,65 pence
Ontwikkelt zich stap voor stap in de tv-sector
Kopen
AT&T (telecom)
New York
33,91 USD
Kocht DirecTV (satelliet-tv)
Kopen

Deel dit artikel