Analyse
Sainsbury: omzetwaarschuwing 3 jaar geleden - donderdag 2 oktober 2014

Sainsbury biechtte voor het 3e kwartaal op rij een omzetdaling op.

Sinds begin 2014 kelderde de koers met 36 %. Het aandeel, dat hoort tot onze selectie om een basisportefeuille samen te stellen, ligt o.a. onder vuur van shorters. Het noteert nu ruim 25 % onder zijn boekwaarde en is o.i. veel te zwaar afgestraft. 

KOPEN.

 

In het 2e kwartaal van dit boekjaar (afsluiting maart 2015) verloor de omzet 2,3 % (-2,8 % in bestaande winkels, zonder benzineverkopen). Dit is iets beter dan wat de analisten verwachtten. Maar vergeleken met het vorige kwartaal boert de groep verder achteruit (moordende concurrentie, vooral van Aldi, Lidl). Ook verloor ze lichtjes marktaandeel. Toch kan ze nog fors groeien in haar gemakswinkels, online- en kledingverkopen. Bovendien gaat Sainsbury in de tegenaanval met prijsverlagingen en zal het met een partner een paar discountwinkels (Netto) openen. Wel verwacht het dat de moeilijke omstandigheden en de prijsdruk in de nabije toekomst zullen aanhouden. Het mikt voor dit boekjaar dus niet meer op een lichte omzetgroei in de bestaande winkels maar verwacht dat de omzet in het 2e halfjaar die van de eerste helft zal evenaren. Op 12/11 geeft Sainsbury een gedetailleerde strategische update. We verlagen onze winstramingen van 35,74 naar 30,92 p. voor 2014-15 en van 37,73 naar 31,65 p. voor 2015-16. We tippen voor beide jaren op een stabiel dividend (17,30 p.).

 

Koers op het moment van de analyse: 234 p.

 

Sainsbury is met een marktaandeel van ruim 16 % en meer dan 1 250 winkels in het hogere marktsegment de op twee na grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk. De groep beschikt ook over een onlinewinkel met thuisbezorgingsdienst en over een belangrijke vastgoedportefeuille. Ze runt tevens met een bankpartner Sainsbury’s Bank en gaat met een partner discountwinkels uitbaten (Netto).

 

Deel dit artikel