Analyse
Koersdaling in de autosector: welke zijn de oorzaken hiervan? 3 jaar geleden - vrijdag 10 oktober 2014

Sinds 1 januari doet de autosector het minder goed op de beurzen. Welke zijn de oorzaken hiervan?

Is dit de uitgelezen kans om in de sector te beleggen? Of moet men integendeel vrezen voor een verdere koersdaling? Zullen de technologische innovaties, die momenteel op het Autosalon van Parijs worden voorgesteld, de klanten verleiden en de sector een tweede adem bezorgen?

 

Twee advieswijzigingen

- Volkswagen: de Duitse gigant zou dit jaar de kaap van de 10 miljoen verkochte voertuigen kunnen overschrijden en zo de nr. 1 in de sector worden, wat 4 jaar vroeger is dan de vooropgestelde doelstelling. Dankzij zijn positionering in het luxesegment (met Audi en Porsche) kan de groep bogen op comfortabele winstmarges.

 

– BMW: sinds begin deze zomer zakte het aandeel met 10 %. Toch blaakt de leider van het premiumsegment van gezondheid en blijft het rendabeler dan zijn concurrenten. De groep zou moeten blijven profiteren van de sterke vraag uit China en de VS waar welgestelde klanten niet aarzelen de duurste modellen en versies te kopen.

 

Redenen voor de koersdip

Vooreerst hadden de puike beursprestaties van de laatste jaren een forse stijging van bepaalde waarderingsratio's tot gevolg (o.a. de beurskoers t.o.v. het eigen vermogen). In vele gevallen weerspiegelde dit de overdreven optimistische verwachtingen van de beleggers. Bijgevolg was een koersdaling vrijwel onvermijdelijk.

 

Het feit dat beleggers besloten hun winst op te strijken, bewijst hun vrees met betrekking tot het herstel van de Europese autosector. Nadat de activiteit in de sector 6 jaar afnam, verwacht men nog steeds dat deze er dit jaar bovenop zal komen. Helaas raakt het herstel, dat in het 1e halfjaar nochtans vrij dynamisch was, nu buiten adem. De groei vertraagde in augustus tot 2,1 % t.o.v. 5,6 % in juli. En sommigen voorspellen een terugval voor het laatste kwartaal.

 

Ten slotte werkte de terugval van de Latijns-Amerikaanse en Russische markten, voorheen belangrijke groeipolen, de koersdalingen in de hand.

 

Europa blijft zwakke schakel

Voor de autoconstructeurs is het Autosalon van Parijs de gedroomde gelegenheid om te pronken met hun technische vooruitgang op het vlak van CO2-uitstoot (oplaadbare hybride motoren) en comfort & veiligheid (slimme auto, zelfrijdende auto). Vraag is echter of deze nieuwigheden zullen volstaan om de Europese markt, die al jaren achterop hinkt t.o.v. de Amerikaanse en Aziatische markt, een tweede adem te bezorgen?

 

Volgens ons zal de sector traag herstellen (3 % per jaar). En het zal verschillende jaren duren vooraleer de Europese markt haar niveau van voor de crisis kan bereiken. Zo kon de sector dit jaar wel opnieuw met groei aanknopen maar lag het activiteitspeil nog altijd 20% lager dan in 2007. Gezien de sombere economische context, de overcapaciteit in de sector en de bittere concurrentie, moeten autoconstructeurs werkelijk knokken. Vooral gezien ze een groot deel van hun verkopen boeken in het lagere productensegment en het middensegment (A, B en C), waar de marges vrij laag liggen. Zo lanceerde het Amerikaanse Ford al een winstwaarschuwing. De groep voorzag dat haar Europese tak in 2015 opnieuw winstgevend zou zijn. Het ziet er echter naar uit dat de divisie ook dat jaar nog verlies zal boeken. General Motors voorziet in 2016 opnieuw met winst aan te knopen.

 

Wereldmarkt goede kant op

Ondanks het zwakke niveau van de Europese markt, gaan de verkopen van de autosector wereldwijd de goede kant op. Ook ogen de vooruitzichten gunstig. Volgens voorspellingen van het adviesbureau IHS Automotive zouden in 2018 meer dan 100 miljoen voertuigen (bedrijfswagens en vrachtwagens inbegrepen) moeten worden verkocht, t.o.v. 85,5 miljoen in 2013 en 66 miljoen in 2006.

 

De Chinezen, die voor de grootste afname zorgen, zouden in de volgende jaren massaal auto's moeten blijven kopen. Ook andere groeimarkten zoals Rusland, Brazilië en India zouden hun steentje moeten bijdragen. Volgens ons zullen de constructeurs die zich op deze markten richten, hiervan een graantje meepikken. We denken bijvoorbeeld aan Volkswagen dat 63 % van zijn verkopen buiten Europa boekt. Ook de autoconstructeurs actief in het luxegamma, BMW en Mercedes, zullen hiervan profiteren. Bovendien kunnen deze 2 laatste bogen op erg comfortabele marges.

 

Deel dit artikel