Analyse
Bell: nog steeds op de goede weg 3 jaar geleden - woensdag 1 oktober 2014

De Zwitserse groep, die nr. 1 is op haar thuismarkt, maakte solide resultaten bekend.

Het aandeel is goedkoop maar zou kunnen lijden onder de gevolgen van een boete opgelegd voor illegale prijsafspraken. ALS U NIET VOOR HET RISICO TERUGDEINST:
KOPEN.

 

Hoewel de commerciële context in Europa globaal moeilijk blijft, slaagt Bell erin om nog steeds positief te evolueren. En hoewel de verkochte volumes in het 1e halfjaar gezakt zijn (-1,7 %), is de omzet tegelijk lichtjes toegenomen (+0,6 %). Bell doet het beter dan de concurrentie en dankt dit aan zijn solide prestatie op Zwitserse bodem, waar de groep 72 % van haar omzet boekt. Niet alleen presteerde ze goed in de activiteit grillades dankzij het mooie weer, ook trok ze haar verkoopprijzen op, waardoor de omzet op haar thuismarkt uitkwam op +2,6 %. (t.o.v. een jaar geleden). Bovendien compenseerde dit de stijgende grondstofprijzen (vooral rundsvlees) en klom de bedrijfsmarge tot 3,1 % (t.o.v. 2,9 % een jaar voorheen). Bijgevolg heeft Bell vertrouwen in de rest van het jaar en verwacht het dat het jaarresultaat t.o.v. vorig jaar nog beter zal zijn dan oorspronkelijk voorspeld. We handhaven dan ook onze winstramingen op 200 CHF voor 2014 en op 225 CHF voor 2015. Tot slot blijft de directie herhalen dat de boete van 100 miljoen euro, die de groep opliep voor het maken van illegale prijsafspraken, niet gerechtvaardigd is en dat ze zich tegen het verdict heeft verzet.

 

Koers op het moment van de analyse: 2 117,00 CHF

 

Bell is een Zwitsers bedrijf dat fijne vleeswaren verkoopt (45 % van de omzet), vers vlees (33 %), gevogelte (14 %), schaaldieren (5 %) enz. via de merken Bell, Abraham, Hoppe, ZIMBO, Môssieur Polette. De groep boekt 70 % van haar omzet in Zwitserland, 18 % in Duitsland, 5 % in Oost-Europa, 4 % in Frankrijk en 3 % in de Benelux. In Zwitserland bedraagt haar marktaandeel van 25 %.

 

Deel dit artikel