Analyse
WPP: de één zijn dood... 3 jaar geleden - maandag 15 september 2014

WPP profiteert van de mislukte fusie tussen Publicis en Omnicom.

De halfjaarresultaten zijn solide en de groep heeft vertrouwen in de toekomst. De vooruitzichten zijn spijtig genoeg al grotendeels in de koers verrekend.
HOUDEN.

 

De een dood is de ander zijn brood. Het Britse WPP haalt inderdaad profijt uit het mislukte fusieproject van zijn concurrenten Omnicom en Publicis. De groep kon zo een paar vette contracten in de wacht slepen en boekte bijgevolg solide resultaten. Zo kwam de interne groei (zonder afstotingen en overnames) in het 2e kwartaal 2014 uit op 4,4 % (t.o.v. van 3,8 % in het 1e kwartaal). In juli daarentegen is de groei lichtjes vertraagd (2,8 %) maar volgens ons zal de groep moeiteloos haar doelstelling van meer dan 3 % kunnen bereiken voor het hele boekjaar. Wat de winstgevendheid betreft, zakte de bedrijfsmarge van 12 tot 11,4 % als gevolg van de stijging van het Britse pond. Dit werd echter gecompenseerd door een beter dan verwacht financieel resultaat en een lagere belastingvoet dan oorspronkelijk voorspeld.
Globaal gezien blijft WPP volgens ons goed gepositioneerd om van de stijgende vraag naar reclame te profiteren. De vooruitzichten ogen alvast positief voor het 2e halfjaar, onder andere dankzij de tussentijdse verkiezingen in de VS. We handhaven onze winstramingen op 76 pence per aandeel voor 2014 en 80 pence voor 2015.

 

Koers op het moment van de analyse: 1272 pence

 

Het Britse WPP is wereldwijd nummer twee in reclame en marketingdiensten voor het Amerikaanse Omnicom en het Franse Publicis. Het verleent marketingdiensten aan 354 bedrijven van het Fortune Global 500 en aan 28 bedrijven van index Dow Jones 30.

 

 

Deel dit artikel