Analyse
Pernod Ricard: China baart zorgen 3 jaar geleden - woensdag 3 september 2014

De groeimotoren sputteren.

En hoewel er kostenbesparingen in de pijplijn zitten, zal een oplossing vinden niet makkelijk zijn. De beurs onderschat echter het probleem. Het aandeel is te duur.
VERKOPEN.

 

Zoals verwacht boekte de groep voor het jaar 2013/14 (afsluiting eind juni) matige resultaten. De omzet is op vergelijkbare basis stabiel gebleven en de winst per aandeel kelderde met 13 %, tot 3,86 EUR, gedrukt door negatieve wisselkoerseffecten en een aantal herstructureringskosten. Daarnaast is de activiteit in China (tot voor kort nog één van de belangrijkste groeipolen) in het 2e halfjaar verder teruggevallen (23 % op een jaar tijd), doordat de overheid haar buitensporige uitgaven verlaagde. Op korte of middellange termijn wordt hier geen beterschap verwacht. Daarnaast blijft de groei in de VS en Europa (+ 2 % over het jaar) aan de magere kant. En gezien de luxealcoholmerken het niet goed doen, is de groep verplicht in te spelen op de lokale producten, een domein waar een hevige concurrentie heerst. In deze context zal de bedrijfsmarge ondanks de kostenbesparingen onder druk blijven. We verlagen onze winstramingen van 5 tot 4,3 EUR per aandeel voor 2014/15 en van 5,3 tot 4,85 EUR voor 2015/16. Dankzij een zekere financiële zekerheid kan de groep haar dividend wel handhaven op 1,64 EUR (1,8 % brutorendement). Dit is echter te laag gezien de uitdagingen die haar te wachten staan.

 

Koers op het moment van de analyse: 90,24 EUR

 

Na Diageo is Pernod Ricard de grootste wijn- en sterkedrankenproducent ter wereld (Chivas, Martell, Mumm…); de groep nam in 2005 haar Britse concurrent Allied Domecq over en in 2008 het wodkamerk Absolut.

 

Deel dit artikel