Analyse
Profiteren van de gasboom met GTT? 4 jaar geleden - vrijdag 11 juli 2014

Vanaf nu volgen we het aandeel GazTransport &Technigaz (GTT).

De groep is marktleider in afdichtingssystemen voor het vervoeren en opslaan van vloeibaar gas. Ze boogt op een interessante positionering en biedt positieve vooruitzichten. Niet alle troeven zijn in de koers verrekend.
Beleggers op zoek naar diversificatie mogen in dit veelbelovende en weinig riskante aandeel beleggen.
KOPEN.

 

Voor methaantankers

GTT is een Frans engineeringbedrijf dat technologische systemen levert aan de scheepvaart. Het is in handen van o.a. GDF (40 % van het kapitaal), Total (10 %) en het investeringsfonds Hellman & Friedman (10 %). De groep ontwikkelde voor methaantankers (vervoeren vloeibaar gas of lng) een lekvrij membraan voor het vervoer van gas.

 

Het gebruik van aardgas is de laatste decennia gestegen (om ecologische en vooral economische redenen, men is vnl. op zoek naar alternatieven voor olie en steenkool). Maar gezien het vrij moeilijk en kostelijk is om het in zijn oorspronkelijke staat te vervoeren (over een lange afstand via pijplijnen), wordt het afgekoeld tot -161°C en vloeibaar gemaakt (puur methaan). Vloeibaar gas (liquefied natural gas = lng) neemt in volume immers 600x minder plaats in en is 2x lichter dan water.

 

De methode is echter niet perfect. Gaslekken tijden het transport over zee zijn immers onvermijdelijk. GTT biedt hiervoor een betrouwbare oplossing: zijn cryogeen membraan is tegenwoordig het beste remedie op de markt tegen lekkages. 80 % van alle methaantankers die besteld of in opbouw zijn, zullen met deze technologie worden uitgerust.

 

De waarde van GTT berust in grote mate op van zijn patentenportefeuille. Zijn klanten zijn voornamelijk scheepswerven. De groep verkoopt hen het concept onder de vorm van een licentie en levert hen alle gedetailleerde plannen van de kuipen, de officiële goedkeuringsverklaring maar ook technische bijstand, enz.

 

Aantrekkelijke vooruitzichten

De gasmarkt kent ingrijpende veranderingen. Enerzijds produceren de VS en Canada als gevolg van de schaliegasboom meer gas dan ze er verbruiken. Anderzijds moet Europa op zoek naar nieuwe leveranciers nu Rusland ermee dreigt de gaskraan dicht te draaien (door het conflict met Oekraïne). Bovendien drogen de oliereserves steeds meer op en dreigt de prijs van het zwarte goud te stijgen. Het maritieme transport van lng zou dus wel eens flink kunnen toenemen, wat ongetwijfeld in het voordeel van GTT zou spelen.

 

De 5 grootste klanten van GTT zijn scheepswerven die vnl. in Azië gelegen zijn. Desondanks kan de groep makkelijk haar prijzen optrekken en haar voorwaarden opleggen dankzij haar patenten. De vraag is dus groot en de vooruitzichten ogen mooi.

 

Winstgevend en innoverend

GTT bezit een bijna-monopolie. Al trachten concurrenten zich een plaatsje in de sector te veroveren, toch zal het nog zeker nog 8 à 10 jaar duren vooraleer een nieuwe technologie op punt staat. Ondertussen investeert GTT in onderzoek en ontwikkeling om zijn aanbod uit te breiden en de concurrentie op afstand te houden. Bovendien is de sector zo specifiek en zodanig gereglementeerd dat dit de komst van nieuwe concurrenten flink bemoeilijkt.

 

Dankzij de stijging van de verkochte volumes kan GTT zijn marges opdrijven (serieproductie) en tegelijk competitief blijven.

 

Ook tracht de groep zich te ontpoppen op het vlak van gasopslag aan land, een activiteit die nog in zijn kinderschoenen staat. Tot nu toe gebeurt de hergassing van het methaan immers in functie van de vraag, als gevolg van een tekort aan infrastructuur. Methaantankers ontladen is dus een tijdrovende en kostelijke aangelegenheid. Er is dan ook dringend nood aan doeltreffende oplossingen voor de gasopslag aan land.

 

GTT investeert ook in hergassingplatforms (offshore en onshore). Sinds begin 2014 werden er al 10 nieuwe platforms besteld.

 

De moeite waard

– GTT is actief op een markt in volle ontwikkeling en slaagt erin om op regelmatige basis te groeien. In 2013 overtrof de groep haar doelstellingen. In de volgende jaren zal ze blijven groeien, zij het in iets tragere mate. Het orderboekje is goed gevuld en biedt een degelijke visibiliteit tot 2017. Ook neemt GTT geen onbezonnen risico's.

 

– GTT kan bogen op een gezonde financiële situatie. Zijn EBITDA-marges liggen boven de 50 %. Ook kan de groep gezien haar laag schul-denniveau zonder probleem in de toekomst investeren en een aantrekkelijk dividend uitkeren (bijna 60 % van zijn nettowinst volgens ons). Het dividendrendement bedraagt ongeveer 4,5 % bruto.

 

GTT: kerncijfers (in EUR)
 
2013
Onze ramingen
2014
2015
Winst per aandeel
3,21
3,48
4,27
Gegenereerde cash (per aandeel)
3,18
3,88
4,76
Brutodividend
3,43
2,10
2,50

 

Koers op het moment van de analyse: 46,19 EUR

 

Deel dit artikel