Analyse
Luchtvaartsector: zijn er nog opportuniteiten? 3 jaar geleden - dinsdag 15 juli 2014

De situatie in de luchtvaartsector boert steeds meer achteruit. De aandelen verloren er gemiddeld 6 % sinds het begin van het jaar (ten opzichte van +5 % voor de Stoxx Europe 50 en +15,7 % voor de wereldbeurzen).

Deutsche Lufthansa: houden.
Verkoop Air France – KLM.
IAG (fusie van British Airways en Iberia): niet kopen.

 

De winstwaarschuwingen blijven elkaar opvolgen. Na Deutsche Lufthansa, SAS en Icelandair is het de beurt aan Air France–KLM om zijn vooruitzichten voor 2014 terug te schroeven. Redenen hiervoor zijn de zwakke vraag in het goederenvervoer, de problemen in Venezuela, sommige langeafstandsvluchten die niet voldoende renderen en de groeiende concurrentie van maatschappijen in de Perzische Golf, waardoor de luchtvaartmaatschappijen hun prijzen moeten verlagen om hun vluchten te vullen.

 

Niettemin zijn bepaalde doelstellingen, hoewel teruggeschroefd, nog steeds overdreven ambitieus. Bijgevolg verwachten we nieuwe kostenbesparingen. De luchtvaartsector blijft worstelen met een netelige context vooral gezien de sombere Europese conjunctuur, die voornamelijk een averechtse impact heeft op de luchtvaartmaatschappijen die met schulden kampen.

 

Het ziet er niet naar uit dat de Europese luchtvaartsector op korte termijn zal opveren. Het aandeel IAG (fusie met de British Airways en Iberia) is te duur en dus niet koopwaardig, en dit ondanks zijn koersdaling sinds begin 2014. Air France–KLM (verkopen) kreunt onder een te zware schuldenberg, wat zijn groei afremt. Deutsche Lufthansa doet het beter. Zijn project om het aantal wintervluchten te verminderen, zal zijn winstgevendheid opdrijven. Bovendien is zijn aandeel verre van duur.

 

Koers op het moment van de analyse

IAG: 4,12 EUR

Air-France KLM: 8,48 EUR

Deutsche Lufthansa: 14,40 EUR

 

Deel dit artikel