Analyse
Delhaize: gaat fors herstructureren in België 3 jaar geleden - donderdag 12 juni 2014

Nadat enkele jaren geleden de slabakkende Amerikaanse supermarkten met succes werden aangepakt en er sinds vorig jaar grote kuis wordt gehouden in de Balkan, worden nu de Belgische activiteiten gesaneerd.

Een goede zaak voor de aandeelhouders. Correct gewaardeerd.
HOUDEN.

 

De cijfers voor het 1e kwartaal toonden al aan dat Delhaize het op zijn Belgische thuismarkt knap lastig heeft. De vorig jaar aangestelde nieuwe topman kondigde nu drastische herstructureringen aan. Er zullen zo'n 2500 banen sneuvelen en 14 niet-rendabele supermarkten (van de 138 in eigen beheer) sluiten de deuren. Ook gaat de groep de volgende 3 jaar 450 miljoen euro extra investeren (in de eigen winkels, logistiek, assortiment, e-commerce…). Deze maatregelen zijn geen verrassing. De supermarkten in België lijden immers onder het aanhoudend moeilijke klimaat en de toenemende concurrentie. Samen met de hoge loonkosten (en het groeiend verschil met de concurrentie) gingen hierdoor het marktaandeel en de winstgevendheid van de supermarkten in eigen beheer er de voorbije jaren sterk op achteruit. Delhaize kampt ook met een imagoprobleem en kan door zijn nogal beperkte schaalgrootte moeilijker interessante inkoopprijzen bedingen. Om haar toekomst in België veilig te stellen was de groep dus wel verplicht de efficiëntie te verhogen en de kosten te drukken.

 

Koers op het moment van de analyse: 52,18 EUR

 

De Belgische voedingsdistributeur Delhaize is met ongeveer 3 500 winkels actief in België, Luxemburg, de Balkan, Indonesië en de VS die voor meer dan 60 % van de omzet instaan.

 

Deel dit artikel