Analyse
Danone: medische voeding weldra verkocht? 4 jaar geleden - donderdag 5 juni 2014

Gezien de toekomstige uitdagingen zijn de winstgroeivooruitzichten verrekend in de koers volgens ons te optimistisch.

Het aandeel is duur.
VERKOPEN.

 

Danone mikt over een tiental jaar op een omzet van 35 miljard EUR (d.i. +65 % t.o.v. 2013), wat volgens erg ambitieus is. Bovendien valt nog een lange weg te gaan. Zo lagen de verkochte volumes (-1,9 %) in het 1e kwartaal onder de verwachtingen, vooral in de zuivelproducten (-3,7 %), waar de consument sinds de prijsstijgingen niet echt happig is. In Oost-Europa blijft de situatie fragiel, al stegen de verkopen voor de 1e maal sinds 2011 (+0,5 %). Danone blijft vooral mikken op de groeimarkten, wat niet zonder slag of stoot gaat. Zo wordt de situatie in Rusland (11 % van de verkopen) erger door de Oekra├»ense crisis. Ook onderhandelt de groep over de afstoting van haar medische voeding (6 % van de verkopen). Ondanks de ontwikkelingen in China en Brazili├ź, vindt Danone dat de tak, die erg gericht blijft op West-Europa, te traag groeit. Het is niet zeker of de groep een hoge prijs zal verkrijgen. Het ontwikkelingsmodel van de tak flessenwater, die in Europa blijft groeien en in de groeilanden 70 % van haar activiteit boekt, is dus moeilijk te reproduceren. Afstotingen, degelijke investeringen en een goed kostenbeheer zullen dus noodzakelijk zijn, wilt de groep haar objectief behalen. We mikken op een winst per aandeel van 2,73 EUR in 2014 en van 3 EUR in 2015.

 

Koers op het moment van de analyse: 54,49 EUR

 

De Franse voedingsreus Danone is wereldleider voor zuivelproducten en flessenwater. Gekende merken naast Danone zijn o.m Actimel, Evian, Volvic… De groep realiseert bijna 50 % van haar omzet in de groeilanden.

 

Deel dit artikel