Analyse
Delhaize: blaast warm en koud 3 jaar geleden - woensdag 7 mei 2014

Hoewel de kwartaalcijfers vrijwel in lijn met de verwachtingen liggen, vertoonde het 1e kwartaal een gemengd beeld.

Delhaize blijft een moeizaam jaar tegemoet gaan. Het aandeel is correct gewaardeerd.
HOUDEN.

 

In het 1e kwartaal steeg de omzet met 0,3 %. Dit was het resultaat van sterke opbrengsten in de VS (+4,1 % in USD, goede verkopen bij belangrijkste dochter Food Lion) maar teleurstellende resultaten in België (omzet -0,8 % door sterke concurrentie o.a. van Albert Heijn). In Zuidoost-Europa kenden Griekenland en Roemenië een positieve omzetevolutie maar boekte Servië achteruitgang. Wel klom de kwartaalwinst met 57,6 % t.o.v. een jaar geleden. In 2013 werd de winst immers gedrukt door kosten voor herstructureringen en winkelsluitingen in de VS. De bedrijfsmarge van de groep (zonder eenmalige en uitzonderlijke elementen) is in het 1e kwartaal flink gezakt van 3,8 % naar 3,1 % (vooral in België van 4,8 % tot 3,1 %!). Dit is het gevolg van prijsverlagingen in alle regio’s, hogere grondstofprijzen in de VS en meer promoties en hogere administratie- en verkoopkosten in België. In het begin van het 2e kwartaal zetten dezelfde verkooptrends zich voort. Voor 2014 jaar bevestigt Delhaize zijn plannen voor investeringen en winkelopeningen maar doet het geen winstprognose. Wij behouden onze eerdere winstramingen op 4,13 EUR per aandeel in 2014 en 4,60 EUR in 2015. 

Koers op het moment van de analyse: 52,85 EUR

 

De Belgische voedingsdistributeur Delhaize is met ongeveer 3 500 winkels actief in België, Luxemburg, de Balkan, Indonesië en de VS die voor meer dan 60 % van de omzet instaan.

 

Deel dit artikel